The Promotion of Education for Health within the General Education Institutions – Necessity and Reality
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
759 2
Ultima descărcare din IBN:
2021-12-11 16:48
SM ISO690:2012
GHEŢIU, Adelina. The Promotion of Education for Health within the General Education Institutions – Necessity and Reality. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 108-110.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

The Promotion of Education for Health within the General Education Institutions – Necessity and Reality


Pag. 108-110

Gheţiu Adelina
 
State University of Physical Education and Sport
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2018


Rezumat

The education for health in the general education institutions represents one of the important means to promote the acurate knowledge regarding various health‟s aspects and the formation of attitudes and skills essential for health. The actuality of the approached topic is determined by the capitalization of the physical education activities in order to facilitate for the students of all ages the formation of attitudes and skills which are indispensable for health. Currently, physical development is less capitalized in this respect, the number of physical education hours is limited, and as a result, the percentage of students with health problems at all levels of schooling is high, and the success rate is low. That is why we consider that it is actual, real and important to increase the time reserved for the students‟ motric activity within the educational institutions from the country, via the reform of compulsory physical education, which will contribute to the fortification of their health, and, overall, the formation of adapt capacities to the high requirements of the current educational process. The purpose of research: the theoreticalexperimental substantiation of the impact of the promotion of education for health during physiscal education lessons on the training of students attitudes and skills indispensable for responsible and healthy behavior. The methods of research: observation, testing the level of psycofunctional and motor development; mathematical-statistical data processing. The  results of research: It was analytically demonstrated that the students‟ motivation for a healthy lifestyle is possible also through the appropriate, systematic organization of physical education, which presupposes their optimal functional and motivational training, according to their age, having a positive impact on the formation of attitudes and skills indispensable for a responsible and healthy behavior. Conclusions: The field of physical education and sport must assume the role of health promoter through the complementary competences of the specialists (teachers, coaches, kinetotherapists), by imposing prophylactic framework programs, by age group, in the direction of achieving the specific objectives of the area of competence of the specialists.

Educaţia pentru sănătate în instituţiile de învăţământ general reprezintă una din principalele căi de promovare a cunoştinţelor corecte privind diferite aspecte ale sănătăţii şi de formare a atitudinilor şi deprinderilor indispensabile sănătăţii. Actualitatea temei abordate este determinată de valorificarea activităţilor educaţiei fizice în scopul facilitării formării la elevii de toate vârstele a atitudinilor şi deprinderilor indispensabile stării de sănătate. La momentul actual, dezvoltarea fizică este puţin valorificată în acest sens, numărul orelor de educaţie fizică este limitat, ca urmare, procentul elevilor cu probleme de sănătate la toate treptele de şcolaritate este mare, iar al reuşitei - scăzut. Anume din acest motiv considerăm că este actual, real şi important faptul, că majorarea timpului rezervat activităţii motrice a elevilor din instituţiile de învăţământ din ţară, prin intermediul reformei educaţiei fizice obligatorii, va permite fortificarea sănătăţii acestora, iar, în ansamblu, formarea capacităţilor de adaptare la cerinţele înalte ale procesului  educaţional actual. Scopul cercetării: fundamentarea teoreticoexperimentală a impactului promovării educaţiei pentru sănătate la orele de educaţie fizică asupra formării la elevi a atitudinilor şi deprinderilor indispensabile unui comportament responsabil şi sănătos. Metodele cercetării: observaţia, testarea nivelului dezvoltării psihofuncţionale şi motrice; prelucrarea matematicostatistică a datelor. Rezultatele cercetării: A fost demonstrat analitic că motivarea elevilor pentru un mod de viaţă sănătos este posibilă şi prin organizarea corespunzătoare, sistematică a educaţiei fizice, care presupune pregătirea lor funcţională şi motrice optimă, conform vârstei, având impact pozitiv asupra formării atitudinilor şi deprinderilor indispensabile unui comportament responsabil şi sănătos. Concluzii: Domeniul educaţiei fizice şi sportului trebuie să-şi asume rolul de promotor al stării de sănătate prin competenţele complementare ale specialiştilor (profesori, antrenori, kinetoterapeuţi), prin impunerea unor programe-cadru profilactice, pe categorii de vârstă, în direcţia realizării obiectivelor specifice ariei de competenţă a specialiştilor.

Cuvinte-cheie
health, physical education, behavior, necessity, reality