Simbolismul cetăţii
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
736 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-27 09:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
728.81.03 (8)
Architecture (635)
SM ISO690:2012
ŞLAPAC, Mariana. Simbolismul cetăţii. In: Arta , 2018, nr. 1(AV), pp. 5-13. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2018 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Simbolismul cetăţii

Symbolism of the Fortress

CZU: 728.81.03

Pag. 5-13

Şlapac Mariana
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 21 august 2018


Rezumat

Gândirea simbolică medievală s-a referit în mod special la cetate. Factorii determinanţi ai simbolismului acesteia sunt: formele de planimetrie, culoarea, inaccesibilitatea, desemnată adesea printr-un şanţ şi val împrejmuitor, locul dominant în peisaj ş. a. Ea propune imagini simbolice rezultate din schema divergentă (acţiunile-asociaţii fiind cele de a închide şi de a separa), din schema avergentă (acţiunea-asociaţia fiind cea de a înconjura) şi din schema convergentă (acţiunea-asociaţia fiind cea de a conţine).  Poarta fortificaţiei se asociază cu ieșirea şi intrarea. Ea este simbolul transcendenței, deoarece poate fi tratată ca un acces dificil spre un alt spațiu temporal. Printre schemele divergente ale porţii figurează cele determinate de acțiunile de a începe, a ieși și a deschide; printre schemele avergente cele determinate de acţiunile de a schimba, a traversa, a întoarce, a bate şi a fi, iar printre schemele convergente cele determinate de acţiunile de a termina, a intra şi a închide (după D. Raynaud).  Simbolismul turnului fortificat este ancorat în adâncurile conştiinţei umane. El exprimă mitul ascensional, când sufletul se înalţă ajungând în spaţiul transcendent divin. Autorul examinează o serie de axe schematice care fondează simbolismul turnului de apărare. Schema divergentă a imaginarului turnului fortificat al unei construcţii defensive este determinată de acţiunile de a urca, a începe, a închide şi a ieşi; categoria avergentă – de acţiunile de a trece şi a bate, iar cea convergentă – de acţiunile de a conţine, a coborî şi a uni

Medieval symbolic thinking was related to the fortress. Its symbolism is determined by the following factors: the form of a plan, the color, the inaccessibility, often indicated by a ditch and surrounding rempart, the dominant place around the landscape etc. The fortress offers symbolic images, belonging to a divergent scheme (the actions-associations such as to close and separate), an avergent scheme (the action-association as to surround) and a convergent scheme (the action-association as to contain).  The fortress gates are associated with the entrance and exit. This is a transcendental symbol, because it can be considered as a complex transition to another time space. The divergent schemes of the fortress gates include actions-associations such as to start, exit and open; the avergent schemes include actions-associations as to change, move, rotate, beat and be, and the convergent schemes are present such ones as to finish, enter and close (after  D. Raynaud).  The symbolism of the defensive tower is rooted in the depths of human consciousness. It expresses the myth of the ascent, when the soul rises up, reaching the divine transcendental space. The author examines a number of schemes, forming the symbolism of the defensive tower. The divergent scheme is determined by the actions-asso-ciations such as to rise, start, close and exit; the avergent one is made by such actions-associations as to pass and beat, and, eventually, the convergent scheme is made of such actions-associations as to contain, descend and unite

Cuvinte-cheie
limbajul simbolic, gândirea simbolică medievală, simbolismul cetăţii, simbolismul porţii de intrare în cetate, simbolismul turnului fortificat.