Implicaţiile organizaţiilor societăţii civile în asigurarea tehnico-materială a instituţiilor preuniversitare din Republica Moldova
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
698 25
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-22 20:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[061.2+373](478) (1)
Nongovernmental organizations and cooperation (108)
Kinds of school providing general education (2078)
SM ISO690:2012
IURAȘCO, Elena. Implicaţiile organizaţiilor societăţii civile în asigurarea tehnico-materială a instituţiilor preuniversitare din Republica Moldova. In: Statalitatea Moldovei: continuitatea istorică şi perspectiva dezvoltării, 24-25 martie 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2017, pp. 536-548. ISBN 978-9975-56-439-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Statalitatea Moldovei: continuitatea istorică şi perspectiva dezvoltării 2017
Conferința "Statalitatea Moldovei: continuitatea istorică şi perspectiva dezvoltării"
Chișinău, Moldova, 24-25 martie 2017

Implicaţiile organizaţiilor societăţii civile în asigurarea tehnico-materială a instituţiilor preuniversitare din Republica Moldova

The implications of the civil society organizations in the technical-material insurance of pre-university institutions in the Republic of Moldova

Влияние гражданского общества на материально-техническое оснощение институтов доуниверситетского образования Республики Молдова

CZU: [061.2+373](478)

Pag. 536-548

Iurașco Elena
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 26 ianuarie 2018


Rezumat

În prezent se estimează că peste aproximativ 50 milioane euro pe an sunt acordaţi direct de către Comisia Europeană pentru ONG-uri pentru educaţie. ONG-urile au demonstrat, de asemenea, capacităţi remarcabile privind administrarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor finanţate de UE. Contribuţia ONG-urilor la reformarea structurală a sistemului de învăţământ constă în faptul că iniţiativele şi proiectele dezvoltate de ONG-uri la nivel local, în parteneriat cu şcolile, susţin eforturile Ministerului Educaţiei în eficientizarea prestării serviciilor educaţionale cu implicarea tuturor subiecţilor vizaţi. Grădiniţele şi şcolile sunt o temă extrem de sensibilă. Toate instituţiile preşcolare şi preuniversitare au fost construite în perioada sovietică. În ultimii 20 -25 de ani, nu s-au făcut renovări, decât doar pentru întreţinere, clădirile acestor instituţii fiind în stare deplorabilă. Principalii finanţatori ai ONG- urilor în eforturile lor de a dezvoltare a infrastructurii sociale din Republica Moldova sunt: Uniunea Europeană, care în ultimii cinci ani a aprobat pentru ţara noastră finanţări de peste 880 mln. de euro prevăzuţi pentru drumuri, educaţie, sănătate, agricultură, dezvoltarea afacerilor şi altele. Guvernul Statelor Unite ale Americii este un finanţator de top al ONG- urilor Republicii Moldova, cu peste 310 mln. de euro la realizarea proiectelor de anvergură. Banca Mondială a semnat cu Moldova angajamente de peste 299 mln. de euro. România finanţează astăzi în Republica Moldova proiecte în valoare de peste 105 mln. de euro. Japonia ne-a acordat, din 2009, peste 61 mln. de euro, iar Suedia - peste 44,9. În esenţă, ONG-urile pot ajuta pe mai multe fronturi cum ar fi: identificarea problemelor şi creşterea nivelului de notorietate a acestora, rezolvarea problemelor pe cont propriu sau prin influenţarea decidenţilor şi a opiniei publice, creşterea nivelului de participare a cetăţenilor la procesul de luare a deciziilor.  

It is currently estimated that over € 50 million a year are awarded directly by the European Commission for NGOs, for education. NGOs have also demonstrated remarkable capabilities in managing, monitoring and evaluating EU funded projects. The contribution of NGOs to the structural reform of the education system consists in the fact that initiatives and projects developed by NGOs at local level, in partnership with schools, support the efforts of the Ministry of Education in making education services more efficient with the involvement of all concerned subjects. Kindergartens and schools are an extremely sensitive subject. All preschool and pre-university institutions were built during the Soviet Union era. In the last 20 to 25 years, no renovations have been made, except for maintenance, the buildings of these institutions being deplorable. The main donors of NGOs in their efforts to develop the social infrastructure in the Republic of Moldova are: The European Union, which over the last five years has approved for our country financing of over 880 mln. euros foreseen for roads, education, health, agriculture, business development and others. The Government of the United States of America is a top financier of the NGOs of the Republic of Moldova, with over 310 mln. euros to large-scale projects. World Bank signed with Moldova commitments of over 299 mln. euros. Romania is financing today projects in the Republic of Moldova worth over 105 mln. euros. Japan has given us more than 61 million euros since 2009, and Sweden - over 44.9 mln. euros. In essence, NGOs can help on several fronts such as: identifying problems and increasing their level of notoriety, solving problems on their own, or influencing decision makers and public opinion, increasing citizens' participation in the process of taking decisions.

Cuvinte-cheie
asistenţă financiară, asistenţă tehnică, proiect, sistem educaţional, societate civilă, sustenabilitate,

finanţatori, infracstructură socială, instituţii preuniversitare, sectorul asociativ