Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
764 21 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-01-10 02:56 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
351.746(478) (2) |
Particular activities of public administration (1097) |
SM ISO690:2012 GRAUR, Gheorghe, ROTARU, Radion. Reflecții privind conținutul strategiei securității Republicii Moldova și a României. In: Revista Naţională de Drept, 2017, nr. 10(204), pp. 46-53. ISSN 1811-0770. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Naţională de Drept | ||||||
Numărul 10(204) / 2017 / ISSN 1811-0770 /ISSNe 2587-411X | ||||||
|
||||||
CZU: 351.746(478) | ||||||
Pag. 46-53 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Strategia securităţii /apărării naţionale este „arta şi ştiinţa dezvoltării, aplicării şi coordonării instrumentelor de putere ale unui stat (diplomatice, economice, militare şi informaţionale) cu scopul de a realiza obiective care să contribuie la asigurarea securităţii naţionale în contextul provocărilor militare”. În contextul evenimentelor internaționale, politica de securitate a Republicii Moldova este influențată de interesele statelor de după cortină, deci ele pot fi ca factor de mobilizare național și instituțional în vederea asigurării combaterii acțiunilor îndreptate spre schimbarea prin violenţă a orânduirii constituţionale, subminarea sau lichidarea suveranităţii, securității, neutralității, independenţei şi integrităţii teritoriale a republicii și celor mai de preț valori statale. Studiul respectiv tinde să completeze modest doctrina privind aspectele strategiei securității naționale comparativ cu strategiile de securitate din alte state. Realitatea a demonstrat că interesele fundamentale ale unui stat pot fi grav afectate nu numai pe cale militară, ci şi pe alte căi, de natură diversă (politică, diplomatică, economică, informaţională, psihologică, biologică, ecologică etc.). În faţa unor pericole şi ameninţări care vin pe astfel de căi, atât din exteriorul, cât şi din interiorul ţării, s-a dovedit că orice armată oricât ar fi de perfecţionată, rămâne, adesea, neputincioasă. Aceasta nu înseamnă însă că armatele nu pot să îşi aducă şi ele o anumită contribuţie la contracararea agresiunilor, pericolelor, ameninţărilor şi riscurilor nemilitare |
||||||
Cuvinte-cheie securitate națională, insecuritate, strategie naţională, politică de apărare, politica de securitate, securitate militară, armată, riscuri, cadrul legal, state, agresiuni |
||||||
|
DataCite XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'> <creators> <creator> <creatorName>Graur, G.</creatorName> <affiliation>Academia „Ştefan cel Mare“ a MAI al Republicii Moldova , Moldova, Republica</affiliation> </creator> <creator> <creatorName>Rotaru, R.</creatorName> <affiliation>Academia „Ştefan cel Mare“ a MAI al Republicii Moldova , Moldova, Republica</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title xml:lang='ro'>Reflecții privind conținutul strategiei securității Republicii Moldova și a României</title> </titles> <publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher> <publicationYear>2017</publicationYear> <relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISSN' relationType='IsPartOf'>1811-0770</relatedIdentifier> <subjects> <subject>securitate națională</subject> <subject>insecuritate</subject> <subject>strategie naţională</subject> <subject>politică de apărare</subject> <subject>politica de securitate</subject> <subject>securitate militară</subject> <subject>state</subject> <subject>armată</subject> <subject>agresiuni</subject> <subject>riscuri</subject> <subject>cadrul legal</subject> <subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>351.746(478)</subject> </subjects> <dates> <date dateType='Issued'>2017-10-31</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Journal article</resourceType> <descriptions> <description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Strategia securităţii /apărării naţionale este „arta şi ştiinţa dezvoltării, aplicării şi coordonării instrumentelor de putere ale unui stat (diplomatice, economice, militare şi informaţionale) cu scopul de a realiza obiective care să contribuie la asigurarea securităţii naţionale în contextul provocărilor militare”. În contextul evenimentelor internaționale, politica de securitate a Republicii Moldova este influențată de interesele statelor de după cortină, deci ele pot fi ca factor de mobilizare național și instituțional în vederea asigurării combaterii acțiunilor îndreptate spre schimbarea prin violenţă a orânduirii constituţionale, subminarea sau lichidarea suveranităţii, securității, neutralității, independenţei şi integrităţii teritoriale a republicii și celor mai de preț valori statale. Studiul respectiv tinde să completeze modest doctrina privind aspectele strategiei securității naționale comparativ cu strategiile de securitate din alte state. Realitatea a demonstrat că interesele fundamentale ale unui stat pot fi grav afectate nu numai pe cale militară, ci şi pe alte căi, de natură diversă (politică, diplomatică, economică, informaţională, psihologică, biologică, ecologică etc.). În faţa unor pericole şi ameninţări care vin pe astfel de căi, atât din exteriorul, cât şi din interiorul ţării, s-a dovedit că orice armată oricât ar fi de perfecţionată, rămâne, adesea, neputincioasă. Aceasta nu înseamnă însă că armatele nu pot să îşi aducă şi ele o anumită contribuţie la contracararea agresiunilor, pericolelor, ameninţărilor şi riscurilor nemilitare</p></description> <description xml:lang='en' descriptionType='Abstract'><p>Security strategy/national defences is ”art and science developement, implimentasion and coordonation of power tools of State (diplomatic, economic, military and information) with the porpose to achieve goals contributory to insurance of the national security in the context of military challenges” In the context of international events, the security policy of the Republic of Moldova is influenced by the interests of the states behind the curtain, so they may be a factor of national mobilization and institutional in order to ensure combat actions directed to change through violence the constitutional order, undermining or liquidating the sovereignty, security, neutrality, independence and territorial integrity of the Republic and the most precious values state. The study aims to fill modestly the doctrine on matters of national security strategy compared to the security strategies of other countries. Reality has shown that the fundamental interests of a country can be affected not only by military means but also by other routes of varied nature (political, diplomatic, economic, informational, psychological, biological, environmental, etc.). Facing the dangers and threats that come, both outside and inside the country, it’s proved that any army remains often powerless, no matter how improved it is. This does not mean that armies are unable to bring a certain contribution to counteracting assaults, dangers, threats and non-military risks.<em>.</em> </p></description> </descriptions> <formats> <format>application/pdf</format> </formats> </resource>