Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
819 18 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-01 00:05 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.43.05:730 (1) |
Recreation. Entertainment. Games. Sport (1700) |
Plastic arts (429) |
SM ISO690:2012 OLĂRESCU, Dumitru. Repercusiunile impactului a două limbaje: plastic (sculptural) și cinematografic. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2016, nr. 2(29), pp. 138-145. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | ||||||
Numărul 2(29) / 2016 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | ||||||
|
||||||
CZU: 791.43.05:730 | ||||||
Pag. 138-145 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Se știe că arta și cultura constituie expresia civilizaţiei spirituale a unui popor și că în centrul acestora se află Omul, creatorul de frumos. Arta este un altfel de mod de a prezenta esenţa lumii sau, după cum s-a exprimat Lucian Blaga, este o smulgere din imediat și o transpunere permanentă în non-imediat, ca orizont veșnic prezent. Toate aceste idei s-au aflat mereu în atenţia cineaștilor, impunându-se ca subiecte complexe pentru diverse investigaţii cinematografice și ocupând un spaţiu aparte în evoluţia filmului de nonficţiune despre artă, începând cu filmele cineaștilor europeni din anii 20 ai secolului trecut și până astăzi, în epoca imaginii. Ne interesează condiţiile și repercusiunile estetice ale procesului de asimilare a limbajelor artelor plastice, în mod special a sculpturii, de către cel cinematografic. Ne vom referi la opera celebrului sculptor Constantin Brâncuși, care în acest an ar fiîmplinit o sută patruzeci de ani. Dacă sculptura este imobilă, statică prin excelenţă, centrifugă, filmul ţine de domeniul mișcărilor centripete, pe care camera de filmat le poate efectua și urmări prin propria sa deplasare. Cadrajul permite selectarea și accentuarea aspectelor importante din conţinutul operei și stabilirea distanţei de la care sunt privite, fixând cuprinderea și delimitarea câmpului vizual. Astfel, limbajul cinematografic ne oferă posibilitatea ca aceeași sculptură s-o putem cerceta în cele mai diverse aspecte: prin plan general, plan mediu, prim-plan, gros-plan. Într-un film dedicat sculpturii expresivitatea imaginii depinde și de unghiul de filmare, de modul iluminării și, desigur, de montaj. Cunoscuta operă brâncușiană „Coloana Infinitului” (lungmetrajul „Sculptorul”, regizor Cornel Mihalache), filmată dintrun unghi-plonjeu pe fondalul unui cer înnorat și a unei partituri muzicale (la orgă), obţine noi dimensiuni: rezonanţele cosmice trec de spaţiul teluric, orientându-ne spre ceva divin, spre sublim. În filmele cineaștilor Erich Nussbaum, Paul Constantinescu, Cornel Mihalache, Laurenţiu Damian opera brâncușiană impresionează ca o simfonie audiovizuală, în care fiecare voce are melodia sa, dar toate se împletesc într-o unitate organică, obţinând noi virtuţi artistice. |
||||||
Cuvinte-cheie film despre artă, mișcarea camerei de filmat, iluminatul, unghiul de filmare, simfonie audiovizuală, Constantin Brâncuși, limbaj cinematografic, montaj |
||||||
|