Reorganisation of hospital system – a key factor in reformation of the Republic of Moldova’s health system
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
898 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-13 12:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.334.2:614.2(478) (1)
Social structure. Society as a social system (1018)
Public and professional organization of health (881)
SM ISO690:2012
MOCANU, Victor, MOCANU, Ion, VOLOVEI, Ilie. Reorganisation of hospital system – a key factor in reformation of the Republic of Moldova’s health system. In: Economie şi Sociologie, 2016, nr. 1, pp. 78-86. ISSN 1857-4130.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 1 / 2016 / ISSN 1857-4130

Reorganisation of hospital system – a key factor in reformation of the Republic of Moldova’s health system
CZU: 316.334.2:614.2(478)
JEL: J13, J15, I18, I19, H51

Pag. 78-86

Mocanu Victor1, Mocanu Ion1, Volovei Ilie2
 
1 Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM,
2 ”Nicolae Testemițanu” State University of Medicine and Pharmacy
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 27 iunie 2016


Rezumat

Topicality. Starting with the middle of the ‘90s of the previous century, the Republic of Moldova started to implement a series of important reforms, aimed at improving the access and quality of the services for increasing the efficiency and the performances of the health system. The aim of the research is the analysis of the Regionalization Plan of the Hospital Services and the assessment of medical workers opinion from district and republican hospitals regarding the envisaged transformations, in order to elaborate conclusions and recommendations that will be considered at the stage of reform’s implementation. The object of the research is the physicians of different profile (therapeutic, surgical, diagnostic), which work in republican and district hospitals. Methods: questioners, statistic data analyze, comparative method. Results. The logic of the regionalization suggests a reality, and namely, the need to transfer the physicians from the republican institutions to regional hospitals will be little. As a result, it will be applied only for the provision of the highly specialized services, for the solution of the associated cases or for the use of certain sophisticated methods of diagnosis and treatment (cardiac catheterization with subsequent plasty, etc). Therefore, it can be appreciated positively the fact that only 1/5 of physicians that work in the republican hospitals accept to commute or the transfer. It is more regrettable another reality, which shows that almost 1 of the specialists from the republican medical institutions generally do not want the regionalization and boycott the reform, just when they should promote the change. It results that mainly these physicians plead for the continuous maintenance of poor quality of hospital medical assistance, for the access limitation of the rural population at quality health service and, as consequence, and the financial burden to be left on patients shoulders – a fact mentioned in all the reports of foreign experts. Therefore we made the conclusion that as our society cannot get rid of the principles of health Semasko system for 25 years, so our physicians, especially the elderly and the most qualified – continue to guide themselves of stereotypes deeply rooted in the past.

Actualitate. Începând cu mijlocul anilor ’90 ai secolului trecut, Republica Moldova a demarat implementarea unui şir de reforme importante, îndreptate spre îmbunătățirea accesului și calității serviciilor pentru a spori eficacitatea și performanțele sistemului de sănătate. Scopul cercetării constă în analiza Planului de Regionalizare a Serviciilor Spitalicești și evaluarea opiniilor lucrătorilor medicali din spitalele raionale și republicane cu privire la transformările desfășurate, în vederea elaborării concluziilor și recomandărilor, care vor fi luate în considerare la etapa implementării reformei. Obiectul cercetării îl constituie medicii de profiluri diferite (terapeutic, chirurgical, diagnostic), care activează în spitalele republicane şi raionale. Metodele de cercetare: chestionarea, analiza datelor statistice, metoda comparativă. Rezultate. Logica regionalizării ne sugerează o realitate, şi anume, că nevoia de transfer a medicilor din instituţiile republicane în spitalele regionale va fi mai mică. Drept urmare, se va recurge la aceasta doar pentru prestarea serviciilor înalt specializate, a soluţionării cazurilor asociate sau a utilizării unor metode sofisticate de diagnostic şi tratament (cateterismul cardiac cu ulterioara plastie etc.). De aceea, chiar şi faptul, că doar 1/5 dintre medicii, care îşi desfăşoară activitatea în spitalele republicane, acceptă naveta sau transferul poate fi apreciat pozitiv. Mai regretabilă este o altă realitate, care vădeşte, că aproape 1 din specialiştii din instituţiile medicale de nivel republican nu acceptă regionalizarea şi boicotează reforma, pe când tocmai ei ar trebui să promoveze schimbarea. Rezultă, că tocmai aceşti medici pledează în continuare pentru menţinerea calităţii joase a asistenţei medicale spitaliceşti, pentru îngrădirea accesului populaţiei rurale la serviciile medicale de calitate şi, drept urmare, pentru ca povara financiară să rămână pe umerii pacienţilor – fapt menţionat în toate rapoartele experţilor străini. Concluzia care se impune este că, timp de 25 de ani societatea noastră nu se poate debarasa de principiile sistemului de sănătate Semaşko, iar medicii noştri – în special cei mai în vârstă şi cei calificaţi – continuă să se conducă de nişte stereotipuri adânc înrădăcinate în trecut.

Актуальность. Начиная с середины ‘90 годов пошлого столетия в Республике Молдова началось внедрение ряда важных реформ, направленных на улучшение доступа и качества медицинских услуг. Целью исследования является анализ Плана Регионализации Медицинских Услуг и выявление мнений медицинских работников районных и республиканских больниц по отношению к осуществленным изменеиям, в целях разработки рекомендаций, которые будут учтены на этапе внедрения реформ. Объектом исследования являются разно-профильные врачи (терапевты, хирурги), работающие в республиканских и районных больницах. Методы исследования: анкетирование, анализ статистических данных, сравнение. Результаты: Логика регионализации подсказывает, что необходимость перехода врачей из республиканских больниц в региональные, будет низкой. К этому будут прибегать только в случае необходимости предоставления узкоспециализированных услуг, связанных с ними случаев или использования сложных методов диагностики и лечения (катетеризация сердца с последующей пластикой, и т.д.). Таким образом, даже тот факт, что только 1\5 врачей, работающих в республиканских больницах, регулярно ездят или переходят в районных, можно рассматривать позитивно. К сожалению, есть и другая реальность, которая показывает, что почти 1\2 специалистов медицинских учреждений республиканского уровня не поддерживают регионализацию и бойкотируют реформы, а ведь именно они должны продвигать реформы. Отсюда следует, что именно эти врачи выступают и в дальнейшем за низкое качество медицинских услуг, за отсутствие доступа сельского населения к качественным медицинским услугам и, как следствие, за то, чтобы вся тяжесть медицинских затрат оставалась на плечах пациентов. Этот факт отмечается во всех отчётах иностранных экспертов. Вывод, который был сделан, состоит в том, что на протяжении более 25 лет с тех пор, как начались социальные преобразования, наше общество не может избавиться от принципов системы здравоохранения Семашко, таким образом, врачи, особенно самые старшие и квалифицированные, продолжают руководствоваться стереотипами, глубоко укорененными в прошлом.

Cuvinte-cheie
hospital system, regional and republican hospitals,

reform, Healthcare System, opinion survey, medical workers