Artele plastice, medierea culturală şi „alfabetizarea” publicului de artă rezultatele unei cercetăi colaborative
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1091 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-02 11:36
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
73(478) (125)
Plastic arts (429)
SM ISO690:2012
MOREL, Maia, GHEORGHIŢĂ, Cezara. Artele plastice, medierea culturală şi „alfabetizarea” publicului de artă rezultatele unei cercetăi colaborative. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2015, nr. 1(36), pp. 164-169. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 1(36) / 2015 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Artele plastice, medierea culturală şi „alfabetizarea” publicului de artă rezultatele unei cercetăi colaborative
CZU: 73(478)

Pag. 164-169

Morel Maia1, Gheorghiţă Cezara2
 
1 Universitatea din Quebec la Montreal,
2 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 23 aprilie 2015


Rezumat

Odată cu schimabrea paradigmei artelor plastice, care evoluează de la concepte estetice clasice spre concepte moderne şi contemporane, opera de artă încetează de a mai fi una comprehensibilă (şi accesibilă) pentru publicul spectator. Articolul abordează această problematică în contextul Republicii Moldova, punând în evidență unele motive istorice şi sociale ale apariției disonanțelor cognitive în raport cu arta de azi. Drept soluție posibilă de înlăturare a acestui tip de dificultăți în aprecierea operei de artă este prezentată acțiunea numita mediere artistică şi culturală; volumul de carte ABeCedar – Cum să înțelegem arta de azi (Editura Peisaj, 2013, Canada, 102 p.) este adus drept exemplu concret de dispozitiv creat în scopul medierii fenomenelor actuale care se produc în artele plastice din spaţiul cultural moldovenesc.

Along with the paradigm shift in fine arts, which evolves from classic aesthetic concepts towards modern and contemporary views, artwork ceases to be understandable (and affordable) for the audience. This paper examines this problem in the context of Moldova, highlighting some historical and social reasons for the occurring of the cognitive dissonance in relation to today’s art. As a solution for the overcoming of such difficulties in valuing the work of art, the action called art and cultural mediation is expounded; the publication Alphabetical dictionary of Contemporary Art of Moldova (ABeCedar - Cum să înțelegem arta de azi. Editions Peisaj, 2013, Canada, 102 p.) is presented as an example of device created for the mediation of ongoing phenomenon occurring in the Moldavian cultural arts space.

Cuvinte-cheie
abecedar, disonanțe cognitive,

artă modernă, artă contemporană, arte plastice