Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
998 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-05 07:45 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.02 (103) |
Theatre. Stagecraft. Dramatic performances (523) |
SM ISO690:2012 KHETAGURI, Levan. От ритуала к театру. In: Arta , 2013, nr. 2(AAV), pp. 124-131. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 792.02 | ||||||
Pag. 124-131 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Arta teatrală naşte multe mistere. Astfel, uneori apare necesitatea revizuirii unor puncte de vedere tradiționale, ceea ce duce la crearea diverselor ipoteze.
Ca şi spectacol popular, arta teatrală poate fi definită drept un mister public. Unul din procesele caracteristice ale teatrului ultimelor decenii este modelarea.
În cazul în care ritualul și misterul religios reprezentau o acțiune mistică, un mister al legilor Universului, atunci misterul public – teatrul – pune în prim-plan imitația zeilor de către om, încarnată de oamenii înşişi şi încorporând
stihiile naturii.
Re-examinând și re-evaluând sursele existente, se poate accentua şi o altă circumstanță: misterul religios elitar devine mister public și se transformă în teatru.
Nici un cult, nici o religie nu poate ignora actul ritual, la baza căruia stă misterul. Un astfel de act ritualic poate fi numit limbaj plastic sau mască plastică, care reprezintă un sistem al sacramentelor, sau, așa cum s-a menționat deja, un mister, mai exact, un mister religios.
Misterul religios constituie o formă sincretică a măştii plastice și verbale.
În timpul misterelor religioase, primare, masca, atât cea materială, cât şi cea rezultată din pictarea feţei, adică reîncarnarea (jocurile ca unul dintre componentele esențiale ale formei profesionale), a fost un act de semnificație mistică.
Instituţia teatrală-clădire o vom numi templu, iar acțiunile petrecute acolo – jocuri-mistere publice. În epoca sintezei totale, teatrul, tinzând să creeze opere de artă teatrală înaltă, pe de o parte, utilizează o varietate de mijloace și
efecte expresive, iar pe de altă parte, foloseşte ritualul străvechi ca bază a spectacolului. |
||||||
Cuvinte-cheie arta spectacolului, mister, clădire teatrală, mister public, mister religios, masca plastică, masca verbală, spectacol., ritual |
||||||
|