Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1055 2 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-05-04 21:46 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.02+37.02:792 (1) |
Theatre. Stagecraft. Dramatic performances (521) |
General questions of didactics and method (1212) |
SM ISO690:2012 BANU, Georges. Teatrele şi şcolile lor: pedagogia aceleiaşi grupe de sânge. In: Arta , 2013, nr. 2(AAV), pp. 119-123. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 792.02+37.02:792 | ||||||
Pag. 119-123 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Autorul acestui studiu susţine că şcolile teatrale apar mai ales în acele ţările în care regia s-a impus autoritar, adică în triunghiul fondator legat de începuturile acestei arte: Moscova-Berlin-Paris.
Ingmar Bergman, care a luptat pentru salvgardarea şcolilor asociate teatrelor, scria în După repetiţie: „Amândouă reunite alcătuiesc un veritabil circuit sangvin!”. Pe de o parte, unii mari regizori au desfăşurat o activitate pedagogică internă cu dorinţa producerii unor actori proprii, nu a unor şcoli, cazul lui Grotowski, Barba, Living Theatre, Brook, Mnouchkine şi Stein. Pe de altă parte, alţi regizori îşi construiesc opera şi, separat, duc o activitate pedagogică pe care o resimt ca pe o necesitate de a crea şcoli proprii în însuşi nucleul instituţiei teatrale: de la Stanislavski şi Meyerhold, până la Barba şi Robert Wilson. A treia ipostază îi defineşte pe artiştii care elaborează un proiect pedagogic legat de teatrul pe care-l conduc, dar nu integral asimilat lui: şcoala lui Max Reinhardt, şcoala lui Tairov, şcoala de la Teatrul de Artă creată de Nemirovici- Dancenko, Şcoala de la Chaillot a lui Antoine Vitez, Şcolile lui Patrice Chéreau, Michel de Saint-Denis, Luca Ronconi, Lev Dodin ş.a.
Fireşte, regia este primordială, dar pedagogia o urmează îndeaproape, ele alcătuind împreună figura unui cerc dilatat, o elipsă: elipsa înnoirii durabile a scenei moderne. |
||||||
Cuvinte-cheie teatru, şcoală de teatru, regie, pedagogie, instituţie teatrală, regizor-pedagog, scenă modernă. |
||||||
|