Caracterul politic şi constituţional al controlului legilor
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
672 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-13 01:07
SM ISO690:2012
CREANGA, Liliana. Caracterul politic şi constituţional al controlului legilor . In: Закон и Жизнь , 2011, nr. 5(235), pp. 41-45. ISSN 1810-3081.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Закон и Жизнь
Numărul 5(235) / 2011 / ISSN 1810-3081

Caracterul politic şi constituţional al controlului legilor

Pag. 41-45

Creanga Liliana
 
 
 
Disponibil în IBN: 10 decembrie 2013


Rezumat

Political control can be grouped into external and internal control. External political control is exercised through the specific ways by the legislative authority in the form of parliamentary control, either directly or indirectly through the control of the Government. Internal political control is exercised within the local public administration by the local councils and their structures. Romanian scientists Genoveva Vrabie and Joan Muraru distinguished and the parliamentary control, either as stand alone or form of the political body. Regarding the Parliament right to verify the constitutionality of the laws, according to I. Deleanu, some consider the parliamentary control as a genuine and simultaneously as a self control, because the Parliament is voting the constitution and he is that which assess the correlation between the law and constitution. Others considered that Parliamentary control would not be any guarantee, because although there is the sanction of not choosing the lawmakers, this would be a distant sanction, difficult to perform in practice.

Controlul politic poate fi grupat în control extern şi control intern. Controlul politic extern este exercitat prin modalităţi specifice de către autoritatea legislativă sub formă de control parlamentar, fie direct, fie indirect prin intermediul controlului asupra Guvernului. Controlul politic intern este exercitat în cadrul administraţiei publice locale de către consiliile locale şi structurile acestora. Savanţii români Genoveva Vrabie şi Ioan Muraru disting şi controlul parlamentar, fie ca formă de sine stătătoare sau în cadrul organului politic. În ceea ce ţine de dreptul Parlamentului de a verifica constituţionalitatea legilor, subliniază I. Deleanu, unii îl consideră un control autentic şi în acelaşi timp un autocontrol, deoarece Parlamentul fiind acela care votează inclusiv constituţia, este cel mai în măsură să aprecieze concordanţa dintre legea şi constituţia pe care le-a adoptat. Alţi autori susţin că acest control al Parlamentului nu ar prezenta nici un fel de garanţie, deşi există sancţiunea nerealegerii parlamentarilor, şi că aceasta ar fi o sancţiune îndepărtată, greu de realizat.