Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1045 37 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-26 15:13 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
[783+78.071.1](498)(091) (1) |
Church music. Sacred music. Religious music (132) |
SM ISO690:2012 CHIRCEV, Elena. Irmoasele din colecţia de cântări bisericeşti
a lui Dimitrie Cunţanu şi relaţia lor cu muzica psaltică. In: Arta , 2012, nr. 2(AAV), pp. 16-29. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2012 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: [783+78.071.1](498)(091) | ||||||
Pag. 16-29 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Muzica bisericească din Transilvania se diferenţiază stilistic de cântarea psaltică practicată în celelalte regiuni ale
României. După o îndelungată circulaţie orală, cântarea de strană ardeleană a fost notată pe portativ şi tipărită în 1890
sub titlul Cântările bisericeşti după melodiile celor opt glasuri, de preotul Dimitrie Cunţanu de la Sibiu. Cântările din
această colecţie, rămasă în uz până astăzi în centrul Transilvaniei, conservă totuşi anumite caracteristici comune cu
cele ale cântării psaltice din celelalte zone ale ţării. Lucrarea ilustrează similitudini şi diferenţe ale celor două tipuri de cântare de strană prin analiza comparată a irmoaselor din colecţia Dimitrie Cunţanu cu cele din Irmologhionul tipărit în 1823, cu notaţie hrisantică, de Ieromonahul Macarie. |
||||||
Cuvinte-cheie irmos, Dimitrie Cunţanu, Macarie Ieromonahul, cântare de strană, formule iniţiale |
||||||
|
Dublin Core Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'> <dc:creator>Chircev, E.</dc:creator> <dc:date>2012-01-03</dc:date> <dc:description xml:lang='ro'>Muzica bisericească din Transilvania se diferenţiază stilistic de cântarea psaltică practicată în celelalte regiuni ale României. După o îndelungată circulaţie orală, cântarea de strană ardeleană a fost notată pe portativ şi tipărită în 1890 sub titlul Cântările bisericeşti după melodiile celor opt glasuri, de preotul Dimitrie Cunţanu de la Sibiu. Cântările din această colecţie, rămasă în uz până astăzi în centrul Transilvaniei, conservă totuşi anumite caracteristici comune cu cele ale cântării psaltice din celelalte zone ale ţării. Lucrarea ilustrează similitudini şi diferenţe ale celor două tipuri de cântare de strană prin analiza comparată a irmoaselor din colecţia Dimitrie Cunţanu cu cele din Irmologhionul tipărit în 1823, cu notaţie hrisantică, de Ieromonahul Macarie.</dc:description> <dc:description xml:lang='en'>The stylistic features of Transylvanian church music today differentiate it from psaltic singingas practiced in other regions of Romania. Published in 1890 in linerar (guidonic) notation by Dimitrie Cunţanu, Transylvaninan church music yet preserves certain characteristics that are common to the songs in the Romanian psaltic liturgical repertoire. To illustrate both differences and similarities the papaers offers a detailed analysis of the heirmoi included in D. Cunţanu’s collection based on a comparison of their melodic formulae with of the heimoi printed in 1823 by hieromonk Macarie in the Chrysanthic notation.</dc:description> <dc:source>Arta (2(AAV)) 16-29</dc:source> <dc:subject>irmos</dc:subject> <dc:subject>Dimitrie Cunţanu</dc:subject> <dc:subject>Macarie Ieromonahul</dc:subject> <dc:subject>cântare de strană</dc:subject> <dc:subject>formule iniţiale</dc:subject> <dc:title>Irmoasele din colecţia de cântări bisericeşti a lui Dimitrie Cunţanu şi relaţia lor cu muzica psaltică</dc:title> <dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type> </oai_dc:dc>