A contrastive and intercultural analysis of the abridged lexical units
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
962 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-18 23:11
SM ISO690:2012
MELENCIUC, Dumitru. A contrastive and intercultural analysis of the abridged lexical units. In: La Francopolyphonie, 2012, nr. 2(7), pp. 267-276. ISSN 1857-1883.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
La Francopolyphonie
Numărul 2(7) / 2012 / ISSN 1857-1883

A contrastive and intercultural analysis of the abridged lexical units

Pag. 267-276

Melenciuc Dumitru
 
Moldova State University
 
 
Disponibil în IBN: 8 decembrie 2013


Rezumat

Lately the abridged units have extended in all the fields of activity in most languages. The subjective creation of abbreviations is increasing in the fields of science, politics, economy, military and social life activities. More “elegant” and “fashionable” units appear for consumers to have something jovial, euphonic, recognizable and related to some well-known names to make them superior, attractive, interesting for everybody to get eager to know more of the given object or phenomenon. In advertising, names of companies, organizations, associations, programs, may intentionally correspond to historical persons, constellations, continents, cities, deities, social-political movements, etc. to make the appellation more attractive and bring success.

Scopul lucr[rii este de a familiariza studenţii şi profesorii filologi cu un fenomen sociallingvistic extraordinar de abreviere în masă a unităţilor lexicale. Analiza motivaţiei extralingvistice a formării în limba engleză a peste 500 000 de abreviaţii în ultimii 50-60 de ani demonstrează că acronimele folosite în denumirile unor instituţii, organizaţii, societăţi, etc. pot fi create cu scopul de a atrage atenţia şi a produce un impact emoţional pozitiv asupra vorbitorilor de limbă. Denumirea abreviată a unei organizaţii, instituţii, mişcări social-politice poate contribui la succesul şi prosperitatea lor. Pentru consumatori este important ca unităţile metalingvistice să fie joviale, eufonice, asociate cu forme şi nume bine cunoscute.

Cuvinte-cheie
acronym, initialisms, neology,

abbridged units, double compression of abbreviations