Cercetarea și restaurarea icoanei ”Sf. Haralambie” (secolul al XIX-lea)
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
48 0
SM ISO690:2012
GRĂDINARU, Lăcrămioara, MOŞNEAGU, Mina Adriana. Cercetarea și restaurarea icoanei ”Sf. Haralambie” (secolul al XIX-lea). In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 8, 8-9 februarie 2024, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2024, Ediția 9, p. 188. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 9, 2024
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
8, Chişinău, Moldova, 8-9 februarie 2024

Cercetarea și restaurarea icoanei ”Sf. Haralambie” (secolul al XIX-lea)

Research and restoration of the icon "St. Haralambie" (19th century)


Pag. 188-188

Grădinaru Lăcrămioara, Moşneagu Mina Adriana
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 11 mai 2024


Rezumat

Icoana „Sfântul Haralambie” face parte din colecția Mănăstirii „Sfânta Treime” din Tesalonic, Grecia. În perioada noiembrie 2022 – iunie 2023 a fost cercetată și restaurată în Laboratorul de Restaurare icoană al Facultății de Teologie Ortodoxă, Iași. Sfântul este pictat în picioare, în postură monumentală, în dreapta compoziției; se uită spre stânga compoziției unde sunt trei reprezentări de dimensiuni mai reduse, cu Iisus pe nori și două scene din viața sfântului. Compoziția este încadrată de un chenar multiplu, predominant roșu. Icoana a fost analizată macroscopic, în lumină directă și tangențială, la stereolupă, la radiații ultraviolete și Röntgen. Au fost puse în evidență elemente de tehnică de autor și aspecte legate de starea de conservare a icoanei. Icoana a fost pictată în secolul al XIX-lea, în tehnica tempera pe lemn, în stil ru-sesc. Este alcătuită dintr-un panou de lemn de foioase moi. Grundul alb, gros, constituie baza pentru straturile de culoare și foița de argint, protejate cu olifă. Icoana a prezentat probleme legate de pierderi din suportul de lemn, fisurări accentuate ale lemnului, atac al insectelor xilofage, exfolieri și alte desprinderi ale stratului pictural, prăbușirea stratului pictural în galeriile săpate de insectele xilofage, lacune, ver-nis brunisat, granulat. Intervențiile de restaurare a icoanei au constat în consolidarea acesteia (suportul de lemn și stratul pictural), biocidarea lemnului, îndepărtarea murdăriei și a petelor, com-pletarea lipsurilor de lemn și de strat pictural, inclusiv integrarea cromatică a lacunelor picturii.