Republica Mmoldova și Transnistria: probleme de origine și modalități de soluționare a conflictului
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
186 19
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 09:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
323(478) (111)
Home affairs. Internal policy (644)
SM ISO690:2012
OLEINIC, Ludmila. Republica Mmoldova și Transnistria: probleme de origine și modalități de soluționare a conflictului. In: Moldoscopie, 2023, nr. 1(98), pp. 52-66. ISSN 1812-2566. DOI: https://doi.org/10.52388/1812-2566.2023.1(98).04
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Moldoscopie
Numărul 1(98) / 2023 / ISSN 1812-2566 /ISSNe 2587-4063

Republica Mmoldova și Transnistria: probleme de origine și modalități de soluționare a conflictului

The Republic of Moldova and Transnistria: origin issues and ways of conflict resolution

République de Moldova et Transnistrie: problèmes d'origine et moyens de résoudre le conflit

Республика Молдова и Приднестровье: проблемы происхождения и пути урегулирования конфликта

DOI:https://doi.org/10.52388/1812-2566.2023.1(98).04
CZU: 323(478)

Pag. 52-66

Oleinic Ludmila
 
Universitatea Americană din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 26 septembrie 2023


Rezumat

Prezentul articol conturează geneza conflictului transnistrean, concentrându-se pe percepțiile în interiorul și în afara Moldovei și pe un proces de reglementare care nu a adus rezultate substanțiale. Lipsa unei soluții privind problema transnistreană ridică întrebări mai ample cu privire la utilitatea formatelor și proceselor existente de soluționare a conflictelor. Abordările pentru soluționarea conflictului au creat o poziție înșelătoare conform căreia problema este pur internă a Moldovei, Rusia jucând rolul de mediator imparțial și furnizor de forțe de menținere a păcii. Experiența Republicii Moldova arată că o soluție durabilă a unor astfel de conflicte, bazată pe respectarea dreptului internațional și a principiilor și angajamentelor Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa, este imposibilă fără un accent mai mare pe responsabilitatea Rusiei. Astfel, cheia pentru soluționarea conflictului, în conformitate cu dreptul internațional și principiile OSCE se află la Moscova și mai puțin la Chișinău sau Tiraspol

This article outlines the genesis of the Transnistrian conflict, focusing on perceptions inside and outside Moldova and on a settlement process that has brought no substantial results. The lack of solution to the Transnistria issue poses wider questions about the usefulness of existing conflict resolution formats and processes. The approaches to resolving the conflict have created a misleading position that the issue is purely internal to Moldova, with Russia playing the role of impartial mediator and provider of peacekeeping forces. The Moldovan experience indicates that a sustainable solution to such conflicts, based on respect for international law and Organization for Security and Co-operation in Europe principles and commitments, is impossible without a greater emphasis on the accountability of Russia. In this way the key to solving the conflict in line with international law and OSCE principles lies in Moscow and less in Chisinau or Tiraspol.

Cet article décrit la genèse du conflit transnistrien, en se concentrant sur les perceptions à l'intérieur et à l'extérieur de la Moldova et sur un processus réglementaire qui n'a pas donné de résultats substantiels. L'absence de solution sur la question transnistrienne soulève des questions plus larges sur l'utilité des formats et processus de résolution des conflits existants. Les approches pour résoudre le conflit ont créé une position trompeuse selon laquelle le problème est purement interne à la Moldova, la Russie jouant le rôle de médiateur impartial et de fournisseur de forces de maintien de la paix. L'expérience de la République de Moldova montre qu'une solution durable à de tels conflits, fondée sur le respect du droit international et des principes et engagements de l'Organisation pour la Sécurité et la Coopération en Europe, est impossible sans une plus grande insistance sur la responsabilité de la Russie. Ainsi, la clé du règlement du conflit, conformément au droit international et aux principes de l'OSCE, se trouve à Moscou et moins à Chisinau ou à Tiraspol

В данной статье рассматривается генезис Приднестровского конфликта, основное внимание уделяется восприятию внутри и за пределами Молдовы, а также процессу урегулирования, который не дал существенных результатов. Отсутствие решения приднестровской проблемы поднимает более широкие вопросы относительно полезности существующих форматов и процессов разрешения конфликтов. Подходы к урегулированию конфликта создали вводящую в заблуждение позицию, что проблема является чисто внутренней для Молдовы, а Россия играет роль беспристрастного посредника и поставщика миротворческих сил. Опыт Республики Молдова показывает, что устойчивое решение таких конфликтов, основанное на соблюдении норм международного права и принципов и обязательств Организации по Безопасности и Сотрудничеству в Европе, невозможно без большего акцента на ответственности России. Таким образом, ключ к урегулированию конфликта в соответствии с международным правом и принципами ОБСЕ лежит в Москве и, в меньшей степени, в Кишиневе или Тирасполе.

Cuvinte-cheie
conflict, separatism, negocieri, reglementare, forțe de menținere a păcii, demilitarizare, trupe militare străine,

conflict, separatism, negotiations, settlement, peacekeeping forces, demilitarization, military foreign troops,

conflit, séparatisme, négociations, reglementation, forces de maintien de la paix, démilitarisation, troupes militaires étrangères,

конфликт, сепаратизм, переговоры, урегулирование, миротворческие силы, демилитаризация, иностранные вооруженные войска