Uniforma școlară în RSS Moldovenească
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
319 17
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-06 09:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
391:37(478)(091) (1)
Costume. Clothing. National dress. Fashion. Adornment (275)
Education (14334)
SM ISO690:2012
DOLGHI, Adrian. Uniforma școlară în RSS Moldovenească. In: Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului, Ed. 3, 22 iulie 2023, Chişinău. Chișinău: Tipogr. „Notograf Prim”, 2023, Ediția 3, pp. 15-16. ISBN 978-9975-84-189-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului
Ediția 3, 2023
Conferința "Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului"
3, Chişinău, Moldova, 22 iulie 2023

Uniforma școlară în RSS Moldovenească

CZU: 391:37(478)(091)

Pag. 15-16

Dolghi Adrian
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 31 iulie 2023


Rezumat

În toate perioadele istorice, simbolurile au jucat un rol important în definirea culturii și identității. Unul dintre elementele specifice ale educației în RSS Moldovenească a fost uniforma școlară. Uniforma școlară din URSS a fost una dintre cele mai emblematice și memorabile caracteristici ale copilăriei sovietice. În anul 1918, Guvernul Sovietic a emis Hotărârea cu privire la „Principiile de bază ale școlii” care a abolit uniforma școlară, separarea învățământului pe sexe, examenele și temele pentru acasă. Cu toate acestea, uniforma a revenit treptat în peisajul școlar, împreună cu alte elemente specifice educației sovietice. În RSS Moldovenească, ca și în întreaga Uniune Sovietică, uniforma școlară a devenit obligatorie în anul 1949, în legătură cu introducerea obligativității învățământului mediu de șapte clase. Aceasta a devenit o caracteristică distinctivă a elevilor sovietici și a avut mai multe funcții. Pe de o parte, uniforma reprezenta un indicator vizibil al statutului de elev și contribuia la crearea unei ordini vizuale în școli. Era un simbol al fraternității și identității școlare, care forma sentimentul de apartenență la o comunitate și grup de elevi aleși. În anii postbelici, uniforma băieților imita uniforma militară: era compusă din pantaloni și tunică de culoare gri închis. În anii ᾽60 a fost înlocuită cu uniforma mai puțin militarizată, constituită din pantaloni, sacou și cămașă albă. În anul de studii 1975-1976 a fost introdusă uniforma de culoare albastră, constituită din pantaloni și vestă scurtă, sub care se purta cămașă albă, iar elevii din clasele mari purtau sacouri din aceeași țesătură. Uniforma pentru fete consta dintr-o rochie din lână, de culoare maro, șorț (alb sau negru), guler și manșete albe. Începând cu 1962, s-au răspândit și fustele albastre și bluze albe. Fetelor li se permitea să poarte fuste până la genunchi. Părul trebuiau să-l prindă în două cozi / gâțe / cosițe, împletite cu panglici, legate în fundiță. Insignele pentru octombrei, pionieri, comsomoliști, precum și cravata pionierească reprezentau accesorii obligatorii care completau uniforma școlară. Prin uniforma școlară a fost promovată egalitatea socială, normele unice de comportament și standarde comune în ceea ce privește ținuta vestimentară a elevilor. Purtarea uniformei simboliza acceptarea regulilor. De asemenea, uniforma permitea identificarea în spațiul public a copiilor neșcolarizați, dar și a elevilor în cadrul școlii și în afara ei. În anii postbelici, introducerea uniformei școlare a reprezentat o soluție pentru asigurarea cu haine a copiilor de vârstă școlară, industria textilă din URSS producea cantități mari de uniforme după aceleași modele unice aprobate. Uniforma școlară a reprezentat și un instrument al controlului social.

Cuvinte-cheie
copilărie, uniformă, elevi, şcoală, RSS Moldovenească