Ipostaze sonore în Sonata nr. 1 pentru clarinet şi pian de Oleg Negruţa
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
140 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-17 14:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[780.8:780.643.1.082.2]:781.6 (1)
Music (1837)
SM ISO690:2012
CAZAC, Radu. Ipostaze sonore în Sonata nr. 1 pentru clarinet şi pian de Oleg Negruţa. In: CULTURA ȘI ARTA: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 1, 9 decembrie 2022, Chişinău. Chişinău: 2023, pp. 78-83. ISBN 979-0-3481-0105-7. DOI: https://doi.org/10.55383/ca.11
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
CULTURA ȘI ARTA: cercetare, valorificare, promovare 2023
Conferința "Cultura și arta: cercetare, valorificare, promovare"
1, Chişinău, Moldova, 9 decembrie 2022

Ipostaze sonore în Sonata nr. 1 pentru clarinet şi pian de Oleg Negruţa

Sound aspects in Sonata no. 1 for clarinet and piano by Oleg Negruţa

DOI:https://doi.org/10.55383/ca.11
CZU: [780.8:780.643.1.082.2]:781.6

Pag. 78-83

Cazac Radu
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 26 iunie 2023


Rezumat

Autorul își propune să studieze unele elemente structurale ale discursului sonor, precum și manifestarea acestora în ideatica Sonatei nr. 1 pentru clarinet și pian de Oleg Negruța. Faptul că această creație este scrisă sub influenta muzicii și stilului de jazz îl menționează chiar compozitorul în prefața lucrării – Sonata în stil de jazz. În urma analizei detaliate a părții întâia, putem observa că elementul (limbajul) de jazz este utilizat la maxim. Atât intonațiile tipice precum salturile, ornamentele, trilurile, alunecările sonore, sunetele cu întârzieri, dar și sfera genuistică sunt utilizate din plin: dansul swing, deși este muzică de autor, fără a se recurge la citare, totuși, melodia lui corespunde cu tiparele metrice, ritmice și de factură ale stilului de jazz. La fel de ingenios sunt întrebuințate armoniile specifice muzicii afro-americane – acorduri alterate, septacorduri nerezolvate, arpegii, suprapuneri sonore etc. Cum e și firesc, are o prezență masivă în lucrare și maniera improvizatorică, care persistă în ilustrarea temelor de bază.

The author proposes to study some structural elements of the sound discourse, as well as their manifestation in the ideation of Sonata no.1 for clarinet and piano by Oleg Negruţa. The fact that this creation is written under the influence of jazz music and style is mentioned by the composer himself in the preface to the work – Sonata in Jazz Style. Following the detailed analysis of the first part, it can be observed that the element (language) of jazz is used to the maximum. Typical intonations as jumps, ornaments, trills, sonorous slides, delayed sounds, but also the genuistic sphere are used to the full: the swing dance, although it is the author's music, without resorting to citation, yet its melody corresponds to metrical patterns, rhythmic and expressive of the jazz style. Equally ingenious are the harmonies specific to African-American music – altered chords, unresolved seventh chords, arpeggios, sound overlaps, etc. As is natural, the improvisational manner has a massive presence in the work, which persists in the illustration of the basic themes.

Cuvinte-cheie
Oleg Negruţa, stil componistic, element de jazz, sonata, improvizaţie,

Oleg Negruta, compositional style, element of jazz, sonata, improvisation