Figuri feminine și fantasmele erosului în Femei de iasomie, de Ionel Bușe
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
263 28
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-07 20:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-31.09 (24)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2090)
SM ISO690:2012
IVANOV, Nadejda. Figuri feminine și fantasmele erosului în Femei de iasomie, de Ionel Bușe. In: Philologia, 2023, nr. 1(319), pp. 91-100. ISSN 1857-4300. DOI: https://doi.org/10.52505/1857-4300.2023.1(319).08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Philologia
Numărul 1(319) / 2023 / ISSN 1857-4300 /ISSNe 2587-3717

Figuri feminine și fantasmele erosului în Femei de iasomie, de Ionel Bușe

Female Figures and the Phantasies of the Eros in Femei de iasomie by Ionel Buşe

DOI:https://doi.org/10.52505/1857-4300.2023.1(319).08
CZU: 821.135.1-31.09

Pag. 91-100

Ivanov Nadejda
 
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”, USM
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 1 mai 2023


Rezumat

In this article we analyze the trajectory of becoming the protagonist Orlando, from the novel Femei de iasomie by Ionel Buşe, through the erotic game and the facets of love. The women, the portraits of whom the novel is imparting, influence and shape various sociocultural contexts, moods, the relation of the ego to the self and, with them, their meaning as an archetype of meaning. The mystical love for Ligia-Victoria is, in fact, a hermeneutic of the self, of the discovery of the exit from the historical reality, hysterized by the new human condition – the Covid, and of the transformation of human consciousness through the flow from carnal to platonic love. The jasmine house with all its derivatives – the old, Victoria, Maia, the portrait of Ligia, expresses the profound fusion of the masculine and feminine into an archetypal self. In this way, beyond erotic adventures and sexual ecstasies, the protagonist, through a process of individuation, discovers eros as a mystical manifestation in a context of constraints such as pandemic. The hermeneutical investigation follows the analysis of female figures and the phantasms of eros for to order the whole soul of the hero.

În articolul de față este analizată traiectoria devenirii protagonistului Orlando, din romanul Femei de iasomie, de Ionel Bușe, prin jocul erotic și fațetele iubirii. Femeile, portretele cărora împânzesc romanul, influențează și conturează diverse contexte socioculturale, stări de spirit, relația eului cu sinele și, odată cu acestea, rostul lor ca arhetip al sensului. Iubirea mistică față de Ligia-Victoria reprezintă, de fapt, o hermeneutică a sinelui, a descoperirii ieșirii din realul istoric, isterizat de noua condiție umană – covidul, și a transformării conștiinței umane prin fluidizarea de la iubirea carnală la cea de natură platonică. Casa de iasomie, cu toate derivatele ei – bătrâna, Victoria, Maia, portretul Ligiei, exprimă fuziunea profundă a masculinului și femininului într-un Sine arhetipal. În acest fel, dincolo de aventurile erotice și extazele sexuale, protagonistul, printr-un proces de individuație, descoperă erosul ca manifestare mistică într-un context de restriște precum e pandemia. Investigația hermeneutică urmărește analiza figurilor feminine și fantasmele erosului întru ordonarea întregului sufletesc al eroului.

Cuvinte-cheie
COVID-19, women, femininity, Eros, primordial unity,

COVID-19, femei, feminitate, eros, unitate primordială