Metaphor and Portrait – Argumetative Strategies in N. Stein-hardt’s Sermons
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
230 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
811.111`22 (2)
English language (700)
SM ISO690:2012
LUPU, Maria. Metaphor and Portrait – Argumetative Strategies in N. Stein-hardt’s Sermons. In: Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară, 2018, nr. 2(10), pp. 15-24. ISSN 1857-4149. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7707610
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară
Numărul 2(10) / 2018 / ISSN 1857-4149

Metaphor and Portrait – Argumetative Strategies in N. Stein-hardt’s Sermons

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7707610
CZU: 811.111`22

Pag. 15-24

Lupu Maria
 
Alexandru Ioan Cuza University of Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 15 martie 2023


Rezumat

The religious discourse being particularly argumentative, the audience's persuasion will be made using certain strategies. Nicolae Steinhardt pleas for an updated, synchronized ser-mon, so his essays are extremely vivid and charming. The persuasive strategies of Stein-hardt’s sermon make his essay unique among others of the same kind. The appeal to intertex-tuality (with arguments of authority taken from literature and art in general), the pro-nounced dramatization of some texts, metaphor, portrait, paradox, scandal, antithesis, free-dom - become just as many ways to attract and convince the audience. In our research we will analyze how the portrait of Christ becomes a persuasive strategy in the researched texts.

Discursul religios fiind deosebit de argumentativ, persuasiunea publicului se va face folo-sind anumite strategii. Nicolae Steinhardt pledează pentru o predică actualizată, sincroniza-tă, astfel încât eseurile sale sunt extrem de vii și fermecătoare. Strategiile persuasive ale pre-dicii lui Steinhardt fac eseul său unic printre altele de același fel. Apelul la intertextualitate (cu argumente de autoritate, preluate din literatură și artă în general), dramatizarea pronun-țată a unor texte, metafora, portretul, paradoxul, scandalul, antiteza, libertatea devin, la el, modalități de a atrage și de a convinge publicul. În paginile următoare, vom analiza modul în care portretul lui Hristos devine o strategie persuasivă în textele cercetate.

Cuvinte-cheie
portrait, strategy, boyar, incarnation, cross,

portret, strategie, boier, incarnare, cruce