The feeling of self-efficiency in adolescents: determinant factors
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
325 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-21 20:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.942+37.06 (1)
Psychology (3416)
Social problems. Human contacts, relationships (115)
SM ISO690:2012
BALAN, Ecaterina. Sentimentul propriei eficiențe la adolescenți: factori determinanți. In: EcoSoEn, 2022, nr. 3-4, pp. 122-131. ISSN 2587-344X. DOI: https://doi.org/10.54481/ecosoen.2022.3-4.14
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
EcoSoEn
Numărul 3-4 / 2022 / ISSN 2587-344X /ISSNe 2587-425X

The feeling of self-efficiency in adolescents: determinant factors

Sentimentul propriei eficiențe la adolescenți: factori determinanți

DOI:https://doi.org/10.54481/ecosoen.2022.3-4.14
CZU: 159.942+37.06

Pag. 122-131

Balan Ecaterina
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 2 decembrie 2022


Rezumat

In cognitive psychology, the term metacognition draws attention to the role of the subject itself in knowledge, in its awareness, by calling for self-control, self-appreciation and self-improvement of one's own cognition. The author Joiță claims that it influences through the awareness of the organization of the cognitive field, of the way of structuring the situation by shaping the subject's belief that he will be able to fulfill, solve the task and even control his own behavior, that is, he will become self-efficient. Self-efficacy (self-efficacy) as a result qualitative aspect is a manifestation of the conception and evaluation made by the student, regarding his knowledge, skills, abilities, difficulties in solving the problem, his willingness and the possibility of solving it. Researcher Iluț in his work demonstrates that students anticipate their performances, redefine their proposed standards, schedule their overcoming of obstacles, strengthen their intrinsic motivation, adapt their expectation of success, self-regulate their mode of action and become aware of the role of the quality of their own contribution in the solution. If there is a close connection between self-efficacy and performance, the level of projects to solve problems/situations, of decisions made, then self-efficacy must become an important educational objective of cognitive training. So the intervention will be on the self, the current level of metacognition, to achieve improvement and correction.

În psihologia cognitivă termenul de metacogniție atrage atenție asupra rolului subiectului însuși în cunoaștere, în conștientizarea ei, prin apelul la autocontrol, autoapreciere și autoperfecționare a cogniției proprii. Autoarea Joiță susține că influențează prin conștientizarea organizării câmpului cognitiv, a modului de structurare a situației prin conturarea credinței subiectului că va putea îndeplini, rezolva sarcina și chiar își va controla comportamentul propriu, adica va deveni autoeficient. Autoeficacitatea (self-efficacy) ca aspect calitativ rezultat este o manifestare a concepției ș ievaluării făcute de către elev, cu privire la cunoștințele, priceperile, abilitățile, dificultățile sale în rezolvarea problemei, la voință și posibilitatea rezolvării. Cercetătorul Iluț în lucrarea sa demonstrează că elevii își anticipează performanțele, își redefines standardele propuse, își programează învingerea obstacolelor, își întăresc motivația intrinsecă, își adapteză expectanța succesului, își autoreglează modul de acțiune și conștientizează rolul calității contribuției proprii în rezolvare. Dacă se constată strânsa legătură între eficacitate de sine și performanță, nivelul proiectelor de rezolvare a problemelor/situațiilor, al deciziilor luate, atunci eficaciatea de sine trebuie să devină un obiectiv educativ important înformarea cognitivă. Deci, intervenția va fi asupra sinelui, nivelului actual al metacogniției, pentru a se ajunge la îmbunătățire și corectare.

Cuvinte-cheie
self-efficacy, educational climate, outcome expectations, physiological factors, social modeling, social persuasion, academic performance,

autoeficiență, climat educaţional, expectanțe privind rezultatul, factori fiziologici, modelarea socială, persuasiunea socială, performanţă academică