Staţiile de Maşini şi Cai în RASSM: o tentativă de socializare a inventarului viu în primii ani ai colectivizării
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
172 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-28 21:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(478) (1654)
History of Moldova. Republic of Moldova. (67)
SM ISO690:2012
MOLCOSEAN, Alexandru. Staţiile de Maşini şi Cai în RASSM: o tentativă de socializare a inventarului viu în primii ani ai colectivizării. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 32, 27-28 octombrie 2022, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2022, Ediția 32, p. 166. ISBN 978-9975-166-14-0 (PDF).
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 32, 2022
Conferința "Conferinţa ştiinţifică internaţională a Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei. "
32, Chisinau, Moldova, 27-28 octombrie 2022

Staţiile de Maşini şi Cai în RASSM: o tentativă de socializare a inventarului viu în primii ani ai colectivizării

CZU: 94(478)

Pag. 166-166

Molcosean Alexandru
 
Institutul de Istorie, USM
 
 
Disponibil în IBN: 31 octombrie 2022


Rezumat

Scopul comunicării vizează prezentarea modului în care au fost create și s-au dezvoltat Stațiile de Mașini și Cai (SMC) din RASSM, acestea servind ulterior drept fundament pentru Stațiile de Mașini și Tractoare (SMT). Sfârșitul anilor `20 ai secolului trecut marchează de facto demararea procesului complex de colectivizare a sectorului agricol din URSS. Constituirea SMC pe teritoriul Republicii Autonome Sovietice Socialiste Moldovenești a favorizat apariția unor baze logistice, care puteau furniza în caz de necesitate (în special primăvara, atunci când se desfășura campania semănatului) utilaje agricole și forță de tracțiune animală. Totodată, astfel de stații au fost utilizate în calitate de instrument propagandistic în favoarea argumentării practice a tezelor cu privire la socializarea avutului obștesc. În instanță finală, aceste forme de organizare a modului de producție colectiv nu au dat rezultatele anticipate, cauza principală a insuccesului Stațiilor de Mașini și Cai fiind gestionarea deficitară a resurselor umane. Consultarea documentelor de arhivă scoate în prim-plan modalitatea ineficientă a exploatării cabalinelor în timpul activităților agricole. Eșecul organizării SMC a constituit una dintre primele dovezi care au redat faptul că interesul material individual predomină în detrimentul celui colectiv.