Codurile semiotice și simbolica nunții și căsătoriei în tradițiile lipovenilor din Republica Moldova
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
224 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-20 17:25
SM ISO690:2012
ZAICOVSCHI, Tatiana. Codurile semiotice și simbolica nunții și căsătoriei în tradițiile lipovenilor din Republica Moldova. In: Studii culturale, Ed. 4, 28 septembrie 2022, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural; Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”, Filiala de Arte „Tudor Arghezi”, 2022, Ediţia 4, p. 57. ISBN 978-9975-84-165-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediţia 4, 2022
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale :"
4, Chişinău, Moldova, 28 septembrie 2022

Codurile semiotice și simbolica nunții și căsătoriei în tradițiile lipovenilor din Republica Moldova


Pag. 57-57

Zaicovschi Tatiana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 5 octombrie 2022


Rezumat

Dintre ritualurile ciclului de viață, ritualurile de nuntă se disting prin cea mai complexă organizare, diversitate a structurii lor. Ele îmbină complexe de diverse elemente (obiecte ale culturii materiale, acțiuni rituale, folclorul cântat ș.a.). Din punctul de vedere al semioticii, un rit este un text care este creat cu ajutorul unor subsisteme speciale de semne – coduri. În termeni paradigmatici, se obișnuiește să se evidențieze astfel de coduri precum caracterul, subiectul, codurile acțional și verbal etc. Ca parte a studiului nostru asupra ritualurilor de nuntă ale lipovenilor din Republica Moldova, putem distinge astfel de componente ale acestor coduri precum: mireasă, mire, părinți, nași de cununie (de obicei, această funcție este îndeplinită de nașii de botez), mame etc. [cod al personajelor]; accesorii pentru cununie, brâul mirelui, kicika și basmaua miresei, coronița de nuntă a miresei (local), panglică, colacul de nuntă (pâine și sare), bucăți de țesătură și prosoape pentru „legatul” invitaților, steagul de nuntă / bucăți de stofa / fundițe, tăieței etc.[cod al subiectelor]; pețitul, petrecerea burlăcițelor, „îmbrăcatul” camerei miresei în casa mirelui, împletitul părului miresei și kicika, nunta, spargerea paharului (local), întâlnirea tinerilor căsătoriți, nunta în casa mirelui, noaptea nunții, dovada „cinstei” miresei, nunta în casa miresei (otvodinî) ș. a. [cod acțional], etc. Deliberarea ritualurilor tradiționale de nuntă prin prisma unor astfel de coduri permite pătrunderea, într-o anumită măsură, în conținutul simbolic atât al componentelor individuale ale ceremoniei de nuntă, cât și al simbolismului lui în ansamblu (simbolismul „tranziției”, simbolismul „conexiunii” etc.). De exemplu, simbolismul „conexiunii” este întruchipat cu ajutorul unui număr de elemente ale codului acțional (legarea cu prosop a mâinilor mirilor, ceremonia nunții, răscumpărarea miresei, masa comună la ospățul nunții etc.); un astfel de element al codului subiectelor ca marginea împletită a colacului de nuntă; asemenea componente ale codului verbal precum motivul împletitului în cântecele de nuntă.