Formarea eleganței mișcărilor în compozițiile sportive în gimnastica ritmică
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
351 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-10 13:00
SM ISO690:2012
REABOI, Natalia. Formarea eleganței mișcărilor în compozițiile sportive în gimnastica ritmică. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 88-89. ISBN 978-9975-131-65-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 3-a, 2018
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018

Formarea eleganței mișcărilor în compozițiile sportive în gimnastica ritmică

The training of movements grace in sports compositions in calisthenics


Pag. 88-89

Reaboi Natalia
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 14 iunie 2022


Rezumat

Actualitatea. În ultimii ani, din motivul intensificării luptei pe arena internațională, pregătirea pentru competiții a compoziției sportive a căpătat o valoare semnificativă. De aceea, caracteristica unei compoziții spectaculoase din gimnastica ritmică conține incontestabile virtuți estetice, ce contribuie la crearea unei imagini elegante. Este absolut necesară și utilă acordarea unei atenții deosebite formării eleganței mișcărilor în cadrul procesului de antrenament al gimnastelor în etapa incipientă. Aceasta contribuie la educarea virtuozității, creativității, plasticității și expresivității mișcărilor, combinate, totodată, cu ritmul și mesajul emoțional–motrice, toate exprimate în baza perceperii mijloacelor de expresivitate ale compozițiilor gimnasticii ritmice. În opinia mai multor specialiști, compozițiile sportive moderne, pe care gimnasta le prezintă în competiții, nu sunt simple demonstrații ale rezultatelor motrice, obținute într-o perioadă de pregătire sportivă, ci un adevărat spectacol, bine gândit și structurat, cu un program inedit, desfășurat în baza tuturor legităților și nivelurilor de eleganță a mișcărilor, executate în strânsă corelație cu muzica. Scopul cercetării îl constituie procesul de formare a eleganței mișcărilor în compozițiile sportive în etapa inițială de pregătire în gimnastica ritmică. Pentru realizarea sarcinilor cercetării au fost folosite următoarele metode de cercetare: analiza teoretică și generalizarea datelor literaturii de specialitate; studierea și generalizarea documentelor privind planificarea, evidența și controlul în antrenamentul sportiv; observația pedagogică; metoda testelor; metoda grafică și tabelară; experimentul pedagogic; metoda statistico-matematică de prelucrare și interpretare a datelor cifrice. Rezultate. S-a constatat că la subiecții grupei experimentale au crescut semnificativ valorile la probele de evaluare la toți indicii testați. În baza tehnologiei de dezvoltare a elasticității musculare, rotației segmentelor articulare ale membrelor inferioare și a dificultăților compozițiilor artistice de concurs, pentru formarea expresivității mișcărilor artistice, s-au aplicat două module experimentale, precum cel al pregătirii cognitiv-coregrafice a gimnastelor prin practicarea mișcărilor clasice specifice și cel de dezvoltare a amplitudinii, plasticității și eleganței mișcărilor de execuție în compozițiile sportive. Astfel la grupa experimentală, în urma aplicării acestora, s-a constatat o creștere semnificativă a indicatorilor în comparație cu cei inițiali, la pragul de 5 – 0,1% (P<0,05-0,001). Concluzii: 1. Analiza calitativă a datelor experimentului pedagogic confirmă valoarea metodologiei aplicat de dezvoltare a mobilității articulare prin mișcări active, combinate, specifice componentelor coregrafiei moderne în compozițiile utilizate în procesul de antrenament al gimnastelor de 7-8 ani. 2. Indicii statistici obținuți confirmă importanța mobilității articulare și a expresivității în ceea ce privește formarea eleganței mișcărilor în compozițiile sportive în gimnastica ritmică.

Actuality of the research topic. In recent years, due to the intensification of the fight on the international arena, the training for sports composition competitions has gained a significant value. Therefore, the characteristic of a spectacular composition of calisthenics contains undeniable aesthetic virtues, which contribute to the creation of an elegant image. It is absolutely necessary and useful to pay special attention to the training of the elegance of the movements in the training process of the gymnasts at the initial stage. It contributes to educating the virtuosity, creativity, plasticity and expressiveness of movements, combined with the rhythm and emotional-motor message, all expressed on the basis of perceiving the means of expressiveness of the calisthenics compositions. In the opinion of many, the modern sports compositions that the gymnast presents in competitions are not simply demonstrations of the motor results obtained during a period of sports training, but a real show, well thought out and structured, with an innovative program, the basis of all the laws and levels of the movements grace, in close correlation with the music of the stage management. The purpose of the research is the process of training the movements grace in sports compositions at the initial training stage in calisthenics. The following scientific methods were used to accomplish the research tasks: the theoretical analysis and the generalization of the literature; studying and generalizing documents on planning, evidence and control in sports training: pedagogical observation; test method; graphic and tabular method; pedagogical experiment; the statistical and mathematical method of processing and interpreting recorded data. Results. It is found that the experimental group of 16 subjects in the evaluation samples expressed essential values in all the tested indices. Based on the technology of developing muscle elasticity, the rotation of the lower limb joints and the difficulties of artistic contest compositions, two experimental modules were applied to form the expressiveness of artistic movements, such as: the cognitive-choreographic training of gymnasts by practicing classical specific movements and the development of the amplitude, plasticity and the grace of the execution movements in the sports compositions. In the experimental group, following the application of the gymnastics methodology, it is found that the indicators are higher in the final testing compared with the initial testing, in order to form the movements grace in sports composition in calisthenics. All tested parameters indicate a significant value with a probability of 99.5-99.9% at the significant threshold of P <0.05-0.001. Conclusions: 1. The qualitative analysis of the data provided by the pedagogical experiment confirms the value of the methodology of application of the joint mobility modules through active, combined movements specific to the components of modern choreography in the compositions used in the training of 7-8 year old gymnasts. 2. The statistical indices have given us the opportunity to appreciate the ability of joint mobility and expressiveness in the form of the training of the movements grace in sports compositions in calesthenics.

Cuvinte-cheie
eleganța mișcărilor, compoziție sportivă, plasticitate, expresivitate, gimnastică ritmică,

movements grace, sports compositions, plasticity, expressiveness, calisthenics