Articolul precedent |
Articolul urmator |
312 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-05 12:01 |
SM ISO690:2012 PĂDUREAC, Lidia. Conştiinţa europeană – metamorfoze axiologice şi perspective educaţionale. Studiul de caz: Republica Moldova. In: Competitivitatea capitalului uman pe piaţa muncii în condiţiile dezvoltării regionale şi a integrării europene, 22-23 mai 2013, Bălți. Bălți: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2014, pp. 96-100. ISBN 978-9975-50-127-9. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Competitivitatea capitalului uman pe piaţa muncii în condiţiile dezvoltării regionale şi a integrării europene 2014 | ||||||
Conferința "Competitivitatea capitalului uman pe piaţa muncii în condiţiile dezvoltării regionale şi a integrării europene" Bălți, Moldova, 22-23 mai 2013 | ||||||
|
||||||
Pag. 96-100 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Formarea şi consolidarea Uniunii Europene a fost posibilă datorită manifestării conştiinţei europene. Prăbuşirea lagărului socialist a creat premise pentru reîntregirea economică, politică, culturală a continentului. Ţările din estul şi sud-estul Europei şi-au reabilitat identitatea naţională (strâmtorată insistent în perioada comunistă prin tendinţa de uniformizare şi creare a omului de tip nou – „homo sovieticus”), au acceptat europenizarea şi s-au integrat în UE, revenind la valorile democratice. În Basarabia dominaţia ţaristă urmată de cea sovietică au încercat să distrugă identitatea populaţiei băştinaşe, iar confruntările ulterioare dintre Est şi Vest au debusolat şi mai mult oamenii. Aderarea României la UE a modificat situaţia geopolitică a R. Moldova, sporindu-i şansele de integrare, însă transformările lente şi ambigue de la Chişinău suprapuse lipsei identităţii nu permit trasarea vectorilor stabili de politică externă a R. Moldova. Societatea scindată balansează între ieri şi azi, creând o stare de incertitudine permanentă. Situaţia poate fi depăşită dacă generaţiile tinere vor fi educate în spiritul apartenenţei la sistemul democratic european de valori. Dezvoltarea şi promovarea identităţii etnice şi a conştiinţei europene prin educaţie continuă în instituţiile de învățământ este un proces îndelungat, însă cu cele mai durabile efecte. |
||||||
Cuvinte-cheie reîntregire economică, valori democratice, economic reintegration, democratic values |
||||||
|