Creşterea competitivităţii economiei naţionale prin ameliorarea mediului de afaceri
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
333 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 15:41
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.12.017(478) (1)
Economic situation. Trade cycle. Development of economic structure. Growth (285)
SM ISO690:2012
SUDELEA, Andrei. Creşterea competitivităţii economiei naţionale prin ameliorarea mediului de afaceri. In: Tezele celei de-a : 69-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor, Ed. 69, 20 mai 2016, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2016, Ediția 69, T, p. 41. ISBN 978-9975-64-281-1..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a
Ediția 69, T, 2016
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor"
69, Chişinău, Moldova, 20 mai 2016

Creşterea competitivităţii economiei naţionale prin ameliorarea mediului de afaceri

CZU: 338.12.017(478)

Pag. 41-41

Sudelea Andrei
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 4 ianuarie 2022


Rezumat

Negăsind o noţiune ce ar explica semnificaţia mediului de afaceri, am cerut părerea unor colegi, care mi-au răspuns în felul următor:”Reprezintă totaliatea condiţiilor de desfăşurare a activităţilor comerciale, industriale, financiare, în scopul obţinerii de profit.”; ”Anturajul în care firma îşi desfăşoară activitatea economică”; ”Regulile şi condiţiile propuse de stat pentru iniţierea şi activitatea unei întreprinderi” Mediul de afaceri reprezintă totalitatea elementelor(legislative, normative, concurenţiale, antreprenoriale) ce formează condiţiile în care întreprinderea îşi desfăşoară activitatea economică. Analizînd mediul de afaceri, este necesar, mai întîi de toate, de analizat componentele lui. Mediul extern: (mediul politic; mediul cultural şi social; legislaţia naţională; progresul tehnico-ştiinţific; sistemul bancar; structura pieţei;) Mediul intern: (patronatul; sursele de finanţare; mărimea firmei; structura organizatorică; managementul; politica de resurse umane.) Principalele organe ce pot influienţa mediul de faceri sunt: statul(guvern), antreprenoriatul, corporaţiile. Raportul „Doing Business”, prezentat la începutul anului 2015 de către Banca Mondială, arată că Moldova a urcat în clasament cu cinci poziţii faţă de anul trecut şi s-a clasat pe locul 78 din 189. Totuşi, mediul de afaceri rămîne a fi unul plin de constrîngeri, lacune şi practici vicioase. Indicatorul economic principal şi important pentru activitatea economică şi procesul de investire este Indicele Libertăţii Economice, ce reflectă deschiderea economiei, eficienţa reglementărilor guvernamentale, supremaţia legii şi nivelul competitivităţii. Studiul „Doing Business” relevă principalele probleme care influenţează negativ condiţiile de practicare a afacerilor în Republica Moldova. § iniţierea afacerii § condiţiile de import/export § protecţia investitorilor § autorizaţiile pentru construcţii Primul pas spre succes a unei afaceri este competenţa întreprinzătorului, calităţile lui de a fi întreprinzător. Educaţia antreprenorială are la bază şi promovează următoarele valori şi atitudini: -Independenţă în gîndire şi în acţiune -Responsabilitate în activitatea antreprenorială -Liberă iniţiativă -Eficienţă economică În vederea îmbunătăţirii situaţiei recomandăm:înlăturarea birocraţiei şi a corupţiei;accesul liber şi uşor la sursele de finanţare împrumutate, prin crearea unei Bănci publice de către stat, avînd scopul principal de a finanţa şi dezvolta întreprinderi, profitul fiind doar pentru asigurarea funcţionării ei. v Uşurarea procesului de instituire a unei întreprinderi; stabilirea impozitului unic ;cît mai mult timp să acorde muncii de bază. v Facilităţi şi stimulente pentru tineri antreprenori. v Instituţionalizarea unor structuri de dialog între guvern (stat) şi mediul de afaceri. v Asigurarea atractivităţii interne pentru investiţiile străine directe. v Educaţia antreprenorială trebuie începută cît mai repede, din şcoala generală chiar, şi trebuie predată de antreprenori. v Încurajarea învăţării continue pentru antreprenori.