Formarea continuă a specialiștilor în domeniul culturii fizice și sportului: necesitate și impact
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
393 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-07 15:44
SM ISO690:2012
CIREŞ, Victoria, AMELICICHIN, Ecaterina. Formarea continuă a specialiștilor în domeniul culturii fizice și sportului: necesitate și impact. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 26-28. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Formarea continuă a specialiștilor în domeniul culturii fizice și sportului: necesitate și impact

Continuous training of specialists in physical culture and sport field: necessity and impact


Pag. 26-28

Cireş Victoria, Amelicichin Ecaterina
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

Actualitatea. Dobândirea cunoștințelor și competentelor pe parcursul întregii vieți reprezintă o condiție fundamentală pentru dezvoltarea individuală și profesională, pentru creșterea capacității de ocupare și adaptare, iar necesitatea de a moderniza sistemele de educație și formare profesională în vederea înlăturării barierelor dintre diversele contexte de învățare și a creșterii accesului și participării la învățare constituie premise fundamentale pentru societatea contemporană.
Scopul cercetării este de a argumenta necesitatea formării continue a specialiştilor din domeniul culturii fizice şi sportului.
Obiectivele cercetării constau în identificarea compartimentelor care lipsesc în conţinutul curricular existent la cursurile de perfecţionare continuă şi realizarea unui feedback obiectiv şi relevant cu privire la nevoile personalului de specialitate angajat.
Metodele de cercetare au constituit: analiza literaturii de specialitate, aplicarea unui chestionar privind identificarea necesităţilor de formare continuă a personalului didactic şi al antrenorilor de sport; metoda matematico-statistică de prelucrare a datelor.
Constatări şi rezultate. Analiza rezultatelor obținute la aplicarea chestonarului categoriilor de respondenți reflectă următoarele: oferta de formare continuă a specialiştilor din domeniul culturii fizice şi sportului, deşi îmbunătăţită în ultimii ani, este totuşi în continuă scădere, fapt ce confirmă insuficienţa nevoilor concrete de formare a diferitelor categorii de personal didactic sau de antrenori; planurile de învăţământ urmează a fi actualizate în permanenţă, în conformitate cu cerinţele beneficiarilor şi ale angajaţilor; pentru promovarea resurselor umane angajate este necesar să se ţină cont de indicatorii de performanţă actualizaţi în corespundere cu legislaţia muncii în vigoare; eficiența activității profesionale este strâns legată de dezvoltarea aptitudinilor și competențelor reflectate prin performanță și competitivitate; competențele practice pot fi evaluate prin probe specifice pentru fiecare funcție în mod individual; performanța salariaților poate fi evaluată prin diverse metode subiective, care se bazează pe aprecierile, opiniile persoanelor din proximitatea celui evaluat.
Concluzii şi recomandări. Programele de studii de formare profesională continuă asigură dezvoltarea competenţelor profesionale ale specialiştilor din domeniu. Eficienţa acestor programe este dată, mai ales, de comunicarea cu beneficiarii serviciilor educaţionale. Aceasta este necesară pentru feedback-ul managementului resurselor umane; organizaţiile sportive îşi pot rezolva problemele de încadrare şi obține prestigiul prin îndeplinirea a cinci condiţii esențiale: autoritate instituţională; bază materială; competenţă profesională; tact psihopedagogic şi management eficient.



Actuality. The acquisition of knowledge and skills throughout life is a fundamental condition for individual and professional development, for increasing employment and adaptability, and the need to modernize education and professional training systems in order to remove barriers between the different learning contexts and to increase access and participate in learning are fundamental prerequisites for contemporary society.
The purpose of the research is to argue the need for continuous training of specialists in the field of physical culture and sports.
The objectives of the research are to identify the missing compartments in existing curriculum content in continuous training courses and to provide objective and relevant feedback on the needs of the specialized employed personnel.
The research methods were: the analysis of the specialized literature, the application of a questionnaire regarding the identification of the needs for continuous training of the teaching staff and of the sports coaches; the mathematical-statistical method of data processing.
Findings and results. The analysis of the results obtained by the application of the questionner to the categories of respondents reflects the following: the offer of continuous training of specialists in the field of physical culture and sport, although improved in the last years, is still decreasing, fact that confirms the insufficiency of the concrete needs of training the different categories of teaching staff or coaches; curricula are to be continuously updated in line with the requirements of the beneficiaries and employees; it is necessary to take into account the updated performance indicators in accordance with the labor legislation in force to promote the human resources employed; the effectiveness of professional activity is closely linked to the development of skills and competences reflected through performance and competitiveness; practical skills can be assessed by specific tests for each function individually; employee performance can be assessed through various subjective methods, which are based on the assessments, opinions of significant people in the proximity of the evaluated one.
Conclusions and recommendations. Continuous Vocational Training programs provide professional skills development for specialists in the field. The effectiveness of these programs is mainly given by communication with the beneficiaries of educational services. This is required for human resource management feedback; sports organizations can solve their assignment problems and gain prestige by fulfilling five essential conditions: institutional authority; material basis; professional competency; psycho-pedagogical tact and management.



Cuvinte-cheie
formare continuă, indicatori de performanţă, feedback, programe de studiu,

Continuous training, performance indicators, feedback, study programs