Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
548 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-04 09:44 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
392.12(478+498) (1) |
Customs, manners, usage in private life (272) |
SM ISO690:2012 GRĂDINARU, Natalia. Rolul și funcțiile cămășii în obiceiurile de naștere. In: Revista de Etnologie şi Culturologie, 2021, nr. 30, pp. 136-140. ISSN 1857-2049. DOI: https://doi.org/10.52603/rec.2021.30.17 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Etnologie şi Culturologie | |||||||
Numărul 30 / 2021 / ISSN 1857-2049 /ISSNe 2537-6152 | |||||||
|
|||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/rec.2021.30.17 | |||||||
CZU: 392.12(478+498) | |||||||
Pag. 136-140 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Pe lângă funcțiile sale utilitare, de protecție contra frigului, îmbrăcămintea a îndeplinit în cultura populară și funcții simbolice. Un interes aparte în acest sens îl reprezintă îmbrăcămintea noi-născuților. Potrivit credințelor populare, duhurile bolilor își puteau găsi ascunziș nu numai în interiorul copilului, ci și în hainele acestora. Astfel, multe din ritualurile taumaturgice erau efectuate asupra hainelor copilului pentru că veneau în contact direct cu corpul lui. Cea mai uzitată piesă în aceste ritualuri era cămașa. În tradiția populară, cămașa reprezintă obiectul cel mai apropiat de corp, deci intim legat de personalitatea purtătorului. Astfel, fiind asemănată cu „a doua piele a omului”, este investită în mentalitatea tradițională cu varii funcții. Uneori ea îndeplinea rolul de instrument, prin intermediul căruia copilul se integra în comunitate sau i se transmiteau anumite virtuți, alteori servea ca obiect asupra căruia se performau acțiuni protectoare, vindecătoare, augurale sau de modelare la nivel magic a conformației fizice și psihice a copilului. |
|||||||
Cuvinte-cheie cămaşă, rituri augurale, de integrare, apotropaice, taumaturgice, noi-născuți, contagiune, рубашка, ритуалы предсказаний, апотропеические ритуалы, новорожденные, контагиозность, shirt, rituals of prediction, apotropaic rituals, newborn, contagious |
|||||||
|
DataCite XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'> <identifier identifierType='DOI'>10.52603/rec.2021.30.17</identifier> <creators> <creator> <creatorName>Grădinaru, N.</creatorName> <affiliation>Institutul Patrimoniului Cultural, Moldova, Republica</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title xml:lang='ro'>Rolul și funcțiile cămășii în obiceiurile de naștere</title> </titles> <publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher> <publicationYear>2021</publicationYear> <relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISSN' relationType='IsPartOf'>1857-2049</relatedIdentifier> <subjects> <subject>cămaşă</subject> <subject>rituri augurale</subject> <subject>de integrare</subject> <subject>apotropaice</subject> <subject>taumaturgice</subject> <subject>noi-născuți</subject> <subject>contagiune</subject> <subject>рубашка</subject> <subject>ритуалы предсказаний</subject> <subject>апотропеические ритуалы</subject> <subject>новорожденные</subject> <subject>контагиозность</subject> <subject>shirt</subject> <subject>rituals of prediction</subject> <subject>apotropaic rituals</subject> <subject>newborn</subject> <subject>contagious</subject> <subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>392.12(478+498)</subject> </subjects> <dates> <date dateType='Issued'>2021-12-20</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Journal article</resourceType> <descriptions> <description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Pe lângă funcțiile sale utilitare, de protecție contra frigului, îmbrăcămintea a îndeplinit în cultura populară și funcții simbolice. Un interes aparte în acest sens îl reprezintă îmbrăcămintea noi-născuților. Potrivit credințelor populare, duhurile bolilor își puteau găsi ascunziș nu numai în interiorul copilului, ci și în hainele acestora. Astfel, multe din ritualurile taumaturgice erau efectuate asupra hainelor copilului pentru că veneau în contact direct cu corpul lui. Cea mai uzitată piesă în aceste ritualuri era cămașa. În tradiția populară, cămașa reprezintă obiectul cel mai apropiat de corp, deci intim legat de personalitatea purtătorului. Astfel, fiind asemănată cu „a doua piele a omului”, este investită în mentalitatea tradițională cu varii funcții. Uneori ea îndeplinea rolul de instrument, prin intermediul căruia copilul se integra în comunitate sau i se transmiteau anumite virtuți, alteori servea ca obiect asupra căruia se performau acțiuni protectoare, vindecătoare, augurale sau de modelare la nivel magic a conformației fizice și psihice a copilului.</p></description> <description xml:lang='ru' descriptionType='Abstract'><p>Помимо утилитарных функций (защиты от холода), одежда в народной культуре выполняла и символические функции. Особый интерес в этом отношении представляет одежда новорожденных. По народным верованиям духи болезней могли прятаться не только внутри ребенка, но и в его одежде. Поэтому с одеждой ребенка, поскольку она непосредственно соприкасалась с его телом, выполнялись многие ритуалы, направленные на излечение, терапевтическоe действие. Особенно часто с этой целью использовалась рубашка. Рубашка в народных верованиях – наиболее близкая к телу часть одежды и наиболее интимно связанная с личностью человека, который ее носит. Поэтому, уподобляясь «второй коже», она выполняла ряд функций. В частности – роль инструмента, с помощью которого происходила социализация ребенка и его интеграция в социум. Или передавались те или иные позитивные качества. Также рубашка выполняла магические защитные функции, терапевтические, функции моделирования на магическом уровне физического и психического состояния ребенка.</p></description> <description xml:lang='en' descriptionType='Abstract'><p>Besides its utilitarian roles (protection against cold) in the folklore culture, clothing performed some symbolic functions as well. In this regard the clothing of the newborn presents special interest. According to popular beliefs, the spirits of illnesses could hide not only inside a child, but also on its clothes. Therefore, because the clothing was in a direct touch with the child’s body, many rituals were carried out with the scope of some therapeutic actions, cure. One of the most used item of clothing was the shirt, as according to the popular beliefs, it was the most intimate, and connected with the personality of the one who wore it. Being assimilated to the “second skin” it performed several functions. It played the role of an instrument by means of which the child socialized and got integrated into society. It could transmit some positive qualities. The shirt also performed some protective therapeutic and modeling functions of the child’s physical and psychical state on a magical level.</p></description> </descriptions> <formats> <format>application/pdf</format> </formats> </resource>