Fenomenul terorismului internaţional -provocare asupra securităţii Republicii Moldova
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
373 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-19 16:12
SM ISO690:2012
BENCHECI, Marcel. Fenomenul terorismului internaţional -provocare asupra securităţii Republicii Moldova. In: Securitatea naţională a Republicii Moldova în contextul geopolitic european, 8 octombrie 2010, Chişinău. Chişinău: "Print-Caro" SRL, 2010, pp. 57-58. ISBN 978-9975-4103-8-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Securitatea naţională a Republicii Moldova în contextul geopolitic european 2010
Conferința "Securitatea naţională a Republicii Moldova în contextul geopolitic european"
Chişinău, Moldova, 8 octombrie 2010

Fenomenul terorismului internaţional -provocare asupra securităţii Republicii Moldova


Pag. 57-58

Bencheci Marcel
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 decembrie 2021


Rezumat

Politica securităţii naţionale are un caracter flexibil, adaptându-se în funcţie de evoluţiile pe plan intern şi extern, deoarece starea securităţii naţionale nu poate fi pri¬ vită în izolare, întrucît instabilităţile şi pericolele într-un stat afectează starea securităţii altor state, impunînd eforturi comune şi o cooperare internaţională consolidată. Condiţiile favorabile activităţii unor organizaţii teroriste pe teritoriul republicii, acţiunile militare în spaţiul Comunităţii Statelor Independente (CSI), ale căror con¬ secinţe se răsfrâng pe teritoriul ţării noastre ar putea contribui inevitabil la submina¬ rea securităţii naţionale şi constitui o provocare. Totodată, democratizarea societăţii a generat facilităţi în regimul de intrare şi ieşire a străinilor pe teritoriul republicii. Ca rezultat, avem o adevărată invazie a cetăţenilor străini, care utilizează teritoriul ţării ca loc de reşedinţă temporară a persoanelor aferente la posibile structuri teroriste interna¬ ţionale, ca ascunziş după săvârşirea crimelor şi ca teren de pregătire ai reprezentanţilor lumii interlope şi ai formaţiunilor neconstituţionale din diferite ţări. În acelaşi timp, constatăm că în Republica Moldova, la moment, nu există ameninţări teroriste directe la securitatea statului. Schimbările ce au avut loc în lume, migraţia, apariţia refugiaţilor modifică, însă, situaţia. De aceea, considerăm că creşterea numărului de acorduri bila¬ terale încheiate între Republica Moldova şi alte state privind lupta contra terorismului, precum şi asistenţa juridică reciprocă va minimaliza comiterea actelor teroriste, va pre¬ întâmpina săvîrşirea lor şi va reduce în timp soluţionarea acestei probleme. În prezent, întregul mapamond îşi uneşte eforturile pentru a elabora o atitudine comună şi măsuri coordonate în combaterea terorismului. Totodată, prevenirea terorismului urmăreşte atingerea unui obiectiv eficient în ce priveşte educarea şi informarea timpurie asupra riscului la care se pot expune persoanele care promovează crima organizată şi terorismul. Republica Moldova aplică sistematic programe în acest sens, apelând la materiale informative, seminare cu scop de a preveni şi de a combate fenomenul terorist în diverse instituţii atât guvernamentale, cât şi ne guvernamentale. Republica Moldova, în conformitate cu convenţiile şi acordurile internaţionale la care este parte, cooperează cu organele de drept şi serviciile speciale ale altor state, pre¬ cum şi cu organizaţiile internaţionale care activează în domeniul prevenirii şi combaterii crimelor organizate şi terorismului. În acest context, menţionăm cooperarea eficientă a autorităţilor din ţara noastră, care desfăşoară activităţi de combatere a terorismului cu 5 5 ~ i 5 organele de profil din statele-membre ale CSI. Această conlucrare se realizează în baza Acordului privind colaborarea statelor-membre ale Comunităţii Statelor Independente în lupta cu terorismul, ratificat prin Legea Republicii Moldova adoptată la 27 iulie 2001. Cu toate că fenomenul terorismului nu are o răspândire largă pe teritoriul Repu¬ blicii Moldova, suntem conştienţi de faptul că acesta are un caracter internaţional şi combaterea acestui flagel constituie o problemă majoră a tuturor ţărilor. Actele teroriste care au avut loc în ultimul deceniu au demonstrat vulnerabilitatea serviciilor speciale. Însuşi caracterul şi formele de realizare a unei asemenea amenin¬ ţări cum este terorismul au drept efect imposibilitatea creării unui mecanism efectiv de contracarare din partea acestor servicii, indiferent de sursele umane aflate la dispoziţia lor sau de gradul de dotare tehnico-materială. Nici un serviciu nu poate deţine mono¬ polul asupra cunoaşterii, prevenirii şi combaterii acţiunilor teroriste puse la cale de marile organizaţii teroriste cunoscute. În aceste condiţii, intensificarea eforturilor de cooperare şi colaborare între state, în special stabilirea legăturilor strânse între structu¬ rile responsabile de combaterea terorismului, pare a fi răspunsul optim la flexibilitatea de care dau dovadă grupările teroriste, la capacităţile lor de adaptare la schimbările din societate, la nivelul înalt de finanţare şi pregătire a teroriştilor etc.