Ancore profesionale și căile succesului. Marea întrebare ce urmează a fi studiată de către psihologii vocaționali și consilierii profesionali: premize, paradigme și practici
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
291 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-25 21:12
SM ISO690:2012
ZUBENSCHI, Mariana. Ancore profesionale și căile succesului. Marea întrebare ce urmează a fi studiată de către psihologii vocaționali și consilierii profesionali: premize, paradigme și practici. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: The mentalities of society in transformation, Ed. 6, 11-12 decembrie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2015, Ediția 6, pp. 156-157.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 6, 2015
Conferința "Preocupări contemporane ale ştiinţelor socio-umane"
6, Chișinău, Moldova, 11-12 decembrie 2015

Ancore profesionale și căile succesului. Marea întrebare ce urmează a fi studiată de către psihologii vocaționali și consilierii profesionali: premize, paradigme și practici

The professional anchors and success paths. The big question addressed to the vocational psychologists and career counselors: premises, paradigms and practices


Pag. 156-157

Zubenschi Mariana
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 noiembrie 2021


Rezumat

Practica tradițională în psihologia vocațională și consilierea carierei în contextul situației de azi reprezintă o continuitate a metodologiei existente de lucru cu clienții prin ajutorarea acestora de a face față la noile contexte economice. Perspectivele, paradigmele și practicele din acest domeniu trebuie să fie adaptate la efectele majorării numărului de șomeri, a migrării personalului de la un proiect la altul sau dintr-o cultură organizațională la alta. Transformarea metodologiei de recrutare a personalului trebuie să încadreze menținerea angajării și orientarea necontenită a carierei spre adaptabilitate, intenționalitate, învățare continuă și raționalizare autobiografică. Practicile de consiliere vocațională sunt în curs de dezvoltare și prezintă o formă intuitivă și generalizată ale constructelor vocaționale. Articolul în cauză tinde să abordeze relațiile dintre prestigiu, autonomie, satisfacție în muncă, angajament, strategii, instruire și performanțe profesionale. Ca instrumente teoretice vom aborda conceptele de ”Ancoră în Carieră”, Schein (1978, 1985, 1996). Motivul de dezbatere a teoriilor în cauză survine din transformarea unui profesionist întrun șomer spre atenționarea consilierilor vocaționali asupra acestei probleme.

Nowadays, the traditional practice in vocational psychology and career counseling is a continuation of existing methodologies with clients by helping them to face the new economic context. In this domain the perspectives, paradigms and practices should be adapted to the effects of increasing number of unemployed on the labor market, migration of staff from one planned work to another one, or from an organizational culture to other. The recruitment methodologies must fall to maintain the continuous employment and career orientation by the adaptability, intentionality, life-long learning and autobiographical reasoning. Vocational counseling practices are intuitively developed as a widespread form of vocational constructs. This article discusses the relationship between prestige, autonomy, job satisfaction, commitment, strategy, training and professional performances. The theoretical tools are addressed to the concepts of “Career Anchors”, Schein (1978, 1985, 1996) and “Personality Types based on interest”. The discussing theories had their reasons to warn the vocational counselors about the problem of specialist transformation into a jobless professional.

Cuvinte-cheie
ancoră profesională, psihologie vocațională, autonomie, învăţare continuă,

professional anchor, vocational psychology, Autonomy, continuous education