Referinţe verticale în cântarea religioasă de resursă bizantină
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
414 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-07-25 18:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.2 (61)
Church music. Sacred music. Religious music (132)
SM ISO690:2012
GALAICU, Violina. Referinţe verticale în cântarea religioasă de resursă bizantină. In: Arta , 2020, nr. 2(AAV), pp. 7-11. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4335762
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2020 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Referinţe verticale în cântarea religioasă de resursă bizantină

Vertical references in religious singing of Byzantine resource

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4335762
CZU: 783.2

Pag. 7-11

Galaicu Violina
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 2 iunie 2021


Rezumat

Muzica de cult bizantină, artă prin excelenţă monodică, ţesută doar din raporturi de succesivitate, nu s-a putut dispensa de efectele spaţializării şi ale concomitenţei fonice. Mai mulţi factori şi-au dat concursul pentru ca melosul de resursă bizantină să se sustragă liniarităţii stricte şi să-şi adjudece – cu prinos pentru paleta lui expresivă – o serie de referinţe verticale. Încercând o catalogare a acestor factori, realizăm că ei sunt, în parte, de ordin exterior (acea tradiţie a vehiculării cântării liturgice răsăritene pe care o numim semioralitate/oralitate funciară, particularităţile de interpretare a melosului vizat: în grup vocal compact, în grup vocal cu detaşarea solistului, în manieră responsorială, în manieră antifonică), în parte – de ordin interior, rezultând din principiile componistice acreditate de sistemul stilistic de care ne ocupăm (variaţia, improvizaţia, în strânsă legătură cu acestea – ornamentarea, acompaniamentul cu ison). Deşi se lasă decantaţi teoretic, în practică toţi factorii enumeraţi acţionează ca un mănunchi sinergetic de circumstanţe care se potenţează reciproc.

Byzantine cult music, art par excellence monodic, woven only from successive relationships, could not dispense with the effects of spatialization and phonic concomitance. Several factors competed for the Byzantine resource melody to evade strict linearity and to adjudicate – with offering for its expressive palette – a series of vertical references. Trying to catalog these factors, we realize that they are, in part, external (that tradition of conveying the Eastern liturgical singing that we call semi-orality, the peculiarities of interpreting the target melos: in compact vocal group, in vocal group with the detachment of the soloist, in a responsory way, in an antiphonic way), in part – of internal order, resulting from the compositional principles accredited by the stylistic system we deal with (variation, improvisation, closely related to them – ornamentation, accompaniment with ison). Although they are left decanted theoretically, in practice all the listed factors act as a synergistic bundle of mutually potentiating circumstances.

Cuvinte-cheie
cântarea religioasă bizantină, elemente de multivocalitate, acompaniamentul cu ison, variaţia, improvizaţia, sugestii spaţiale pe planul imaginii muzicale,

Byzantine religious singing, elements of multivocality, ison accompaniment, variation, improvisation, spatial suggestions in terms of musical image