Articolul precedent |
Articolul urmator |
350 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-16 00:31 |
SM ISO690:2012 PODBEGLÎI, Anatol. „Eficienţa controlului fiscal (în baza datelor Inspectoratului Fiscal de Stat Cahul)”. In: International Conference of Young Researchers , 11 noiembrie 2011, Chişinău. Chişinău: Tipogr. Simbol-NP SRL, 2011, Ediția 9, p. 95. ISBN 978-9975-4224-7-5. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
International Conference of Young Researchers Ediția 9, 2011 |
||||||
Conferința "International Conference of Young Researchers " Chişinău, Moldova, 11 noiembrie 2011 | ||||||
|
||||||
Pag. 95-95 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Controlul fiscal reprezintă activitatea exercitată de către organele şi persoanele împuternicite privind efectuarea verificărilor fiscale, cererea unor explicaţii din partea contribuabililor, examinarea dărilor de seamă, a rapoartelor şi a decontărilor, precum şi alte activităţi, în scopul respectării legislaţiei fiscale şi corectitudinii determinării, achitării depline şi în termenele stabilite a impozitelor şi taxelor în buget şi în fondurile extrabugetare. [1] Necesitatea exercitării controlului fiscal derivă din trei motive principale: în vederea respectării legislaţiei în vigoare; din considerente de justiţie şi echitate socială, astfel încît contribuabilii să participe în mod echitabil la colectarea veniturilor la bugetul de stat; din considerente economice, în scopul asigurării unei concurenţe loiale între agenţii economici. [2] Eficienţa controlului fiscal ţine în mare măsură de tehnicile şi procedurile de control, de mijloacele normativjuridice sau de modalităţile de recuperare a veniturilor fiscale, constatate în urma acţiunilor de control ca fiind sustrase de la plată şi care constituie venit la bugetul de stat. Pentru estimarea eficienţei activităţii organelor de control se utilizezeă indicatori, ca spre exemplu: indicatorul asigurării cu resurse umane în dinamică, indicatorul numărul de controale fiscale ce revin la un inspector fiscal, indicatorul sumelor calculate suplimentar în urma controalelor fiscale la un funcţionar fiscal, care ar reflecta obiectiv situaţia concretă, în funcţie de scopul urmărit. Utilizarea acestora poate oferi o apreciere multilaterală a eficienţei organelor de control. [3] Pentru a analiza eficienţa controalelor fiscale s-au utilizat indicatorii sus menţionaţi, conform datelor Inspectoratului Fiscal de Stat pe raionul Cahul, pe perioada anilor 2008-2010: 1. Indicatorul asigurării cu resurse umane în dinamică – are o tendinţă de creştere de la 17 persoane în 2008, la 23 persoane în 2010, aceasta tendinţă fiind apreciată pozitiv, din punct de vedere al diminuării sarcinilor ce revine la un inspector fiscal. [4] 2. Indicatorul numărul de controale fiscale ce revin la un inspector fiscal – este în descreştere, respectiv putem vorbi de abordarea mai minuţioasă a contribuabililor supuşi controlului. [4] 3. Indicatorul sumelor calculate suplimentar în urma controalelor fiscale la un funcţionar fiscal - înregistrează o evoluţie pozitivă de la 43,4 mii lei în 2008 la 70,24 mii lei în 2010, ceea ce influenţează pozitiv formarea fondurilor de resurse financiare ale statului. [4] 4. Indicatorul încălcărilor stabilite în urma controalelor fiscale – indică o creştere de la 40,76% în 2008 la 47,83% şi ne demonstrează sporirea eficienţei controalelor fiscale şi a depistării încălcărilor. [4] |
||||||
Cuvinte-cheie control fiscal, eficienţă, set de indicatori |
||||||
|