Educație și spiritualitate în învățământul românesc contemporan
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
667 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-12 10:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.03(498) (1)
Education (14334)
SM ISO690:2012
PISĂU, Constantin. Educație și spiritualitate în învățământul românesc contemporan. In: Performanţa în educaţie: factor-cheie în asigurarea securităţii umane, 9-10 octombrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2020, pp. 67-71. ISBN 978-9975-3492-0-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Performanţa în educaţie: factor-cheie în asigurarea securităţii umane 2020
Conferința "Performanţa în educaţie: factor-cheie în asigurarea securităţii umane"
Chişinău, Moldova, 9-10 octombrie 2020

Educație și spiritualitate în învățământul românesc contemporan

Education and spirituality in contemporary Romanian education

CZU: 37.03(498)

Pag. 67-71

Pisău Constantin
 
Inspectoratul Scolar Judetean Prahova
 
 
Disponibil în IBN: 20 februarie 2021


Rezumat

Idealul educațional exprimă o stare anumită de spirit. Nu pot fi concepute valorile etice în afara vieții sociale și a filosofiei morale, așa cum nu poate fi concepută educația în afara paradigmelor spirituale specifice comunităților umane. Omul se dezvoltă fizic şi intelectual, iar odată cu asta trebuie să se maturizeze şi spiritual. Procesul de învăţare este raportat la schimbarea experienţei, este considerat un proces de achiziţie. Rezultatele învăţării – exprimate în termeni de cunoştinţe (noţiuni, idei, norme), priceperi, deprinderi, capacităţi, atitudini, valori, comportamente – au un caracter relativ stabil şi reflectă o dezvoltare/un progres, stabilit prin comparaţie cu stadiul anterior. Educația înseamnă nu numai punerea individului în contact cu valorile, ci și ridicarea lui la treapta de valorizare, de apreciere și valorificare a realității ce-l înconjoară. Educația începe din copilărie și în condițiile societății contemporane devine permanentă. Ea are un caracter prospectiv, fiind principalul canal prin care cultura și civilizația sunt difuzate în masă. Ca zonă de interferență cu civilizația și cultura, ea poate acționa spre fiecare și împreună cu ele spre realizarea idealului social. Școala, prin idealul său educativ, umanist și democratic, subordonat celui social, pe care-l urmărește, contribuie neîncetat la realizarea unei concordanțe și la unificarea elementelor caracteristice modului de viață al unei colectivități.

The educational ideal expresses a certain state of mind. Ethical values cannot be conceived outside social life and moral philosophy, just as education cannot be conceived outside the spiritual paradigms specific to human communities. Man develops physically and intellectually, and with this he must also mature spiritually. The learning process is related to the change of experience; it is considered an acquisition process. Learning outcomes-expressed in terms of knowledge (notions, ideas, norms), skills, habits, abilities, attitudes, values, behaviors – have a relatively stable character and reflect a development/ progress, established by comparison with the previous stage. Education means not only putting the individual in contact with values, but also raising him to the stage of valorization, appreciation and valorization of the reality that surrounds him. Education begins from childhood and in the conditions of contemporary society becomes permanent. It has a forward-looking character, being the main channel through which culture and civilization are disseminated en masse. As an area of interference with civilization and culture, it can act towards each and with them towards the realization of the social ideal. The school, through its educational, humanistic and democratic ideal, subordinated to the social one, which it pursues, contributes incessantly to the achievement of a concordance and to the unification of the elements characteristic of the collective’s way of life.

Cuvinte-cheie
educaţie, spiritualitate, ideal, învățământ românesc,

education, spirituality, ideal, Romanian education