Particularitățile interpretative ale romanței Pe lângă plopii fără soț...: abordare comparată
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
428 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-11 17:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.3:781.68(478+498) (1)
Vocal music (292)
SM ISO690:2012
VALUTA-CIOINAC, Diana. Particularitățile interpretative ale romanței Pe lângă plopii fără soț...: abordare comparată. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 mai 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2020, Vol.1, pp. 100-101. ISBN 978-9975-3311-6-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.1, 2020
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 mai 2020

Particularitățile interpretative ale romanței Pe lângă plopii fără soț...: abordare comparată

The interpretative particularities of the romance Pe lângă plopii fără soț...: comparative approach

CZU: 784.3:781.68(478+498)

Pag. 100-101

Valuta-Cioinac Diana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2020


Rezumat

Ne propunem în acest articol să punctăm câteva direcții importante în dezvăluirea particularităților structurale și de execuție ale romanței populare urbane românești în baza analizei comparate a diferitor versiuni interpretative ale lucrării Pe lângă plopii fără soț.... În acest sens vom efectua analiza prin prisma conținutului muzical-poetic, scoaterea în evidență și sistematizarea elementelor definitorii atât interpretative, cât și de conținut, precum și dezvăluirea relației dintre partida vocală și acompaniamentul instrumental. Pe lângă plopii fără soț... este o romanță scrisă în secolul al XIX-lea de Guilelm Șorban, pe versurile lui Mihai Eminescu și publicată pentru prima oară în revista Familia pe 28 august 1883. Treptat ea și-a modificat statutul din creație de autor în creație de circulație folclorică și până în prezent se bucură de popularitate printre cântăreți de diferită formație. Analiza interpretativă a acestei romanțe în execuția cântăreților Maria Bieșu, Mihai Munteanu, Gheorghe Sărac, Traian Uilecan, Maria Răducanu, Alexandru Arșinel va fi făcută în baza mecanismelor și tehnicilor interpretative caracteristice artei vocale populare și academice.

Cuvinte-cheie
romanţă, lirica urbană, etape, cântec popular, cântec de lume, conținut muzical-poetic, interpretare, acompaniament instrumental