Cazul operei „Marea Prietenie” de Vano Muradeli și ecoul ei în învățământul superior din RSS Moldovenească
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
330 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-13 14:40
SM ISO690:2012
ŞCLEARUC, Sorin. Cazul operei „Marea Prietenie” de Vano Muradeli și ecoul ei în învățământul superior din RSS Moldovenească. In: O utopie devenită realitate: învăţământul superior în RSS Moldovenească – de la planificare la reproducere, Ed. 1, 15-17 octombrie 2020, Chişinău. Chişinău: Editura „Lexon-Prim”, 2020, Ediția 1, pp. 141-149. ISBN 78-9975- 3454-4-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
O utopie devenită realitate: învăţământul superior în RSS Moldovenească – de la planificare la reproducere
Ediția 1, 2020
Conferința "O utopie devenită realitate: învăţământul superior în RSS Moldovenească – de la planificare la reproducere"
1, Chişinău, Moldova, 15-17 octombrie 2020

Cazul operei „Marea Prietenie” de Vano Muradeli și ecoul ei în învățământul superior din RSS Moldovenească

The case of the „Great Friendship” opera by Vano Muradeli and its echo to The State Conservatory of Chisinau


Pag. 141-149

Şclearuc Sorin
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 noiembrie 2020


Rezumat

The article aims to elucidate a case of resonance, which served as a turning point in the world of Soviet music. The opera The Great Friendship by Vano Muradeli serves as a landmark in terms of studying the methods of state involvement and communist ideology in the activities of people of culture. With its condemnation and the issuance of the CC of C(b)PSU Decree from February 10, 1948, communist rhetoric is increasingly rooted in a new tool, a new lever to remove uncomfortable people by the communist system, namely the accusation of formalism. Being part of the Soviet Union, the Moldavian SSR also fell under the new rules, which, as presented by specialized works and archive files, the local communist nomenclature soon took over and assimilated. The State Conservatory in Chisinau were also involved in these processes. In this way, local artists were limited and forced to create cultural products in strict accordance with the requirements of communist ideology.

Cuvinte-cheie
„The Great Friendship”, Vano Muradeli, State Conservatory of Chișinău, formalism, censorship