Pluralitatea și sincretismul tradițiilor musicale populare contemporane: spre o nouă paradigmă a valorificării identității naționale în educație
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
507 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-20 17:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.036:78.01(478) (1)
Education (14334)
Music (1809)
SM ISO690:2012
CHISELIŢĂ, Vasile. Pluralitatea și sincretismul tradițiilor musicale populare contemporane: spre o nouă paradigmă a valorificării identității naționale în educație. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile, 24 noiembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Editia 5, p. 32. ISBN 978-9975-52-222-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Editia 5, 2020
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile"
Chişinău, Moldova, 24 noiembrie 2020

Pluralitatea și sincretismul tradițiilor musicale populare contemporane: spre o nouă paradigmă a valorificării identității naționale în educație

CZU: 37.036:78.01(478)

Pag. 32-32

Chiseliţă Vasile
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 24 noiembrie 2020


Rezumat

Autorul fundamentează necesitatea ajustării programelor de educație estetică/ muzicală/ artistică/ culturologică universitară și preuniversitară din Republica Moldova la noile paradigme euristice privind diversitatea tradițiilor muzicale populare în societatea contemporană, fenomen ce dezvăluie o dimensiune hegemonică în traiectul evoluției identităților culturale moderne. Axarea pe viziunile, conceptele și „preceptele” gnoseologice vechi, caracterizate de reminiscența unui patos romantic și idealizant privind cultura, moștenirea, tradiția muzicală folclorică nu mai validează astăzi un instrument eficace în cunoașterea, înțelegerea și explicarea practicilor, proceselor, comportamentelor, valorilor și principiilor sociale actuale, încorporate în vastul domeniu de creativitate umană, acreditat și cunoscut publicului larg sub eticheta de „muzică populară”. În consens cu tendințele etnomuzicologiei occidentale, care urmărește îndeaproape evoluția proceselor culturale în societățile contemporane, propunem spre discuție și eventuală asimilare în programele educaționale de specialitate a unui sistem de departajare a culturii muzicale populare pe patru nivele, nișe, platforme de funcționare socială în contemporaneitate: 1) muzica tradițională, orală, lăutărească, promovată în mediul vernacular al comunităților; 2) muzica folclorică sau folcloristică, promovată în scenă de colectivele etnofolclorice, sub egida specialiștilor, deseori în mediul urban; 3) muzica neo-tradițională, promovată de orchestrele de muzică populară, standardizate, instituționalizate de stat, larg promovată de mass media; 4) muzica populară modernă cosmopolită, promovată de formațiile folk, pop, rock, etno-pop, etno-folk, jazz-folk etc., în care elementul național este promovat cu aportul noilor tehnologii electroacustice. Fiecare nivel de proiecție socială a culturii muzicale populare presupune modele, practici, stiluri, principii și resurse specifice de afirmare a identității naționale în contextul globalității culturale moderne.

Cuvinte-cheie
muzica tradiţională, muzică folcloristică, muzică neo-tradiţională, muzică populară modernă, identitate culturală