Autobiograficul in lirica feminină saizecistă
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
747 36
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-18 11:32
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-1.09:396 (1)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2128)
Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life (2240)
SM ISO690:2012
MORCOV, Ala. Autobiograficul in lirica feminină saizecistă. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 110-113. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.2, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Autobiograficul in lirica feminină saizecistă

CZU: 821.135.1-1.09:396

Pag. 110-113

Morcov Ala
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 mai 2020


Rezumat

Actualitatea temei este determinată de faptul că necontenita devenire a fenomenului poetic solicită achiziții și perspective noi de interpretare. Polemicile despre fenomenul existenței sau al inexistenței poeziei feminine în contextul literar, posibilitatea reinterpretării aspectului autenticității/ biografismului în opera lirică feminină, ca element artistic veritabil, ar permite o cercetare interesantă și relevantă pentru înțele­ge­rea conceptelor menționate. Cu atât mai atrăgătoare apa­re problema în lumina afirmațiilor controversate ale numelor no­to­rii din istoria și ctri­tica literară românească. E.Lovinescu afirma: „Li­te­ratura nu e în genere o vocație feminină, ci bărbătească” [1, p.36], în același context Garabet Ibrăileanu are altă părere, men­țio­nând schim­ba­rea pe care o va aduce în literatură pleiada feminină prin „serio-zi­tatea, amploarea, diversitatea, complexitatea vieții”. Tudor Vianu men­ționa în Scriitori români din sec.XX că se naște în literatura ro­mână un fenomen inedit: „Se înfiri­pea­ză, sub ochii noștri, literatura fe­minină românească (ceva cu totul deo­sebit de agitația puțin ridicolă și de speța de mondenitate care se numește feminism)” [3, p.389]. Mai ales prezintă interes deosebit poezia feminină șaizecistă, generație care „găsise toate porțile des­chise”, după cum menționa N.Manolescu [2].Poezia neomodernistă feminină este marcată de mai multe nume sonore: Ana Blandiana, Constanța Buzea, Gabriela Melinescu, Ileana Mălăncioiu, Leonida Lari, Marcela Benea ș.a. – poete cu o bogată lume interioară, cu un profund simț al logosului, cu o verticalitate de invidiat. În contextul celor enunțate ne vom axa pe cercetarea ele­men­tu­lui biografic corelat cu cel ficțional la trei poete: Ana Blandiana, Ileana Mălăncioiu și Marcela Benea. Dacă primele două s-au impus și prin poezie civică cu nuanțe grave, fiind luptătoare aprige cu regimul, atunci Marcela Benea e o fire proverbial de modestă, pe care Emilian Galaicu-Păun a definit-o astfel: „într-o zi m-a căutat un surâs/ este o lacrimă,/ o lacrimă – Marcela Benea”, iar Ion Hadârcă afirmă: „Am impresia că, de la Magda Isanos, noi nu am avut o poetă mai integră”.Elementul autobiografic cercetat este cel al pierderii, al contactului cu moartea: în creația Anei Blandiana – pierderea tatălui, la Ileana Mă­lăncioiu – moartea surorii, iar la Marcela Benea – pierderea so­țului. Biograficul este interpretat drept semn al autenticității operei artistice și, cu toate acestea, poetul se detașează de elementul pri­va­tu­lui, atunci când acesta devine accesibil publicului larg.Ana Blandiana, în volumul Călcâiul vulnerabil (1966), este cup­rin­să de teama de maculare, eul poetic își simte conștiința limitelor, e vul­ne­rabil prin milă, care devine un viciu Îi plâng pe proști și proștii mă înving (Eclipsă). Alt text enunță un adevăr suprem, durerea îl sin­gu­­lari­zează pe om, în toate momentele supreme omul este singur: Du­re­rea nu e contagioasă, durerea/Singularizează mai atroce decât zi­du­rile (Carantină). Un alt volum A treia taină (1969) conține o în­trea­gă filo­so­fie a nemuririi prin identificarea cu Marele Univers, arta fiind transsubstanțiere, o mutație ontologică, poeziile Călătorie în cău­ta­rea sinelui sau Reqviem cu naivul meu tată,/ (...) tragicul Gheorghe.Ileana Mălăncioiu, pe care N. Steinhardt o caracterizează ca pe o fe­­meie „curajoasă. Aspră. O tărie inteligentă (foc)” totodată e ace­sibilă milei și duioșiei. Volumul Sora mea de dincolo (1980) valorifică tema singurătății, ca, de altfel, în toate trei etapele creației poetei, care sunt unite de o linie comună, de obsesia morții, ce le dă profunzime. Textele din volumul menționat au caracter de bocet, de cântec funerar, po­ves­tind balada celei ce nu a putut învinge moartea. Tablourile sunt des­prinse parcă din frescile ce reprezintă scene din Apocalips: până și tristețea se dusese/ când moartea începuse să secere/ în fiecare zi pe ci­neva/ și voi cântați cântece de petrecere (Ce vesele cântece). Tema morții și a singurătății, a cenușiului, a humei, a plânsului, dorința deta­șării de realitate și a uitării de sine se regăsesc și în poemele Cântec de dor, Atunci am înțeles; Vis etc.În poezia Marcelei Benea, pierderea naște singurătatea omului în dia­logul mut cu Dumnezeu: Fastă, singurătatea de ea însăși se ump­le:/ tăcerea neexplorată/ comă/ fără frați, fără îngeri (Singu­ră­ta­te). În alt poem dedicat lui Leonard Tuchilatu, Ca o omidă tenace mă­nân­că sfârșitul/ din trupul lui încă tânăr... și fulgerător moartea îl fură su­fe­­rinței, absolvind școala morții/ (...) Ca un elev supradotat. (Anti­ca­me­­ra). Poeta își duce povara singurătății cu grație, având întipărită adânc în memorie o față tristă a celuia căruia îi trimite noua adresă a ploii...Trei poete, trei destine, trei modalități de transfigurare a realității în planul ficțiunii literare. Fenomen ce valorează prin originalitate și po­tența creatoare, plasându-se în afara percepției gender și trecând peste limitele timpului și spațiului. Aceasta este poezia feminină: cerebrală, empatică, sensibilă, regeneratoare, tămăduitoare, deci multiaspectuală.