Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-18 11:32 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-1.09:396 (1) |
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2128) |
Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life (2240) |
![]() MORCOV, Ala. Autobiograficul in lirica feminină saizecistă. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 110-113. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.2, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 821.135.1-1.09:396 | ||||||
Pag. 110-113 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Actualitatea temei este determinată de faptul că necontenita devenire a fenomenului poetic solicită achiziții și perspective noi de interpretare. Polemicile despre fenomenul existenței sau al inexistenței poeziei feminine în contextul literar, posibilitatea reinterpretării aspectului autenticității/ biografismului în opera lirică feminină, ca element artistic veritabil, ar permite o cercetare interesantă și relevantă pentru înțelegerea conceptelor menționate. Cu atât mai atrăgătoare apare problema în lumina afirmațiilor controversate ale numelor notorii din istoria și ctritica literară românească. E.Lovinescu afirma: „Literatura nu e în genere o vocație feminină, ci bărbătească” [1, p.36], în același context Garabet Ibrăileanu are altă părere, menționând schimbarea pe care o va aduce în literatură pleiada feminină prin „serio-zitatea, amploarea, diversitatea, complexitatea vieții”. Tudor Vianu menționa în Scriitori români din sec.XX că se naște în literatura română un fenomen inedit: „Se înfiripează, sub ochii noștri, literatura feminină românească (ceva cu totul deosebit de agitația puțin ridicolă și de speța de mondenitate care se numește feminism)” [3, p.389]. Mai ales prezintă interes deosebit poezia feminină șaizecistă, generație care „găsise toate porțile deschise”, după cum menționa N.Manolescu [2].Poezia neomodernistă feminină este marcată de mai multe nume sonore: Ana Blandiana, Constanța Buzea, Gabriela Melinescu, Ileana Mălăncioiu, Leonida Lari, Marcela Benea ș.a. – poete cu o bogată lume interioară, cu un profund simț al logosului, cu o verticalitate de invidiat. În contextul celor enunțate ne vom axa pe cercetarea elementului biografic corelat cu cel ficțional la trei poete: Ana Blandiana, Ileana Mălăncioiu și Marcela Benea. Dacă primele două s-au impus și prin poezie civică cu nuanțe grave, fiind luptătoare aprige cu regimul, atunci Marcela Benea e o fire proverbial de modestă, pe care Emilian Galaicu-Păun a definit-o astfel: „într-o zi m-a căutat un surâs/ este o lacrimă,/ o lacrimă – Marcela Benea”, iar Ion Hadârcă afirmă: „Am impresia că, de la Magda Isanos, noi nu am avut o poetă mai integră”.Elementul autobiografic cercetat este cel al pierderii, al contactului cu moartea: în creația Anei Blandiana – pierderea tatălui, la Ileana Mălăncioiu – moartea surorii, iar la Marcela Benea – pierderea soțului. Biograficul este interpretat drept semn al autenticității operei artistice și, cu toate acestea, poetul se detașează de elementul privatului, atunci când acesta devine accesibil publicului larg.Ana Blandiana, în volumul Călcâiul vulnerabil (1966), este cuprinsă de teama de maculare, eul poetic își simte conștiința limitelor, e vulnerabil prin milă, care devine un viciu Îi plâng pe proști și proștii mă înving (Eclipsă). Alt text enunță un adevăr suprem, durerea îl singularizează pe om, în toate momentele supreme omul este singur: Durerea nu e contagioasă, durerea/Singularizează mai atroce decât zidurile (Carantină). Un alt volum A treia taină (1969) conține o întreagă filosofie a nemuririi prin identificarea cu Marele Univers, arta fiind transsubstanțiere, o mutație ontologică, poeziile Călătorie în căutarea sinelui sau Reqviem cu naivul meu tată,/ (...) tragicul Gheorghe.Ileana Mălăncioiu, pe care N. Steinhardt o caracterizează ca pe o femeie „curajoasă. Aspră. O tărie inteligentă (foc)” totodată e acesibilă milei și duioșiei. Volumul Sora mea de dincolo (1980) valorifică tema singurătății, ca, de altfel, în toate trei etapele creației poetei, care sunt unite de o linie comună, de obsesia morții, ce le dă profunzime. Textele din volumul menționat au caracter de bocet, de cântec funerar, povestind balada celei ce nu a putut învinge moartea. Tablourile sunt desprinse parcă din frescile ce reprezintă scene din Apocalips: până și tristețea se dusese/ când moartea începuse să secere/ în fiecare zi pe cineva/ și voi cântați cântece de petrecere (Ce vesele cântece). Tema morții și a singurătății, a cenușiului, a humei, a plânsului, dorința detașării de realitate și a uitării de sine se regăsesc și în poemele Cântec de dor, Atunci am înțeles; Vis etc.În poezia Marcelei Benea, pierderea naște singurătatea omului în dialogul mut cu Dumnezeu: Fastă, singurătatea de ea însăși se umple:/ tăcerea neexplorată/ comă/ fără frați, fără îngeri (Singurătate). În alt poem dedicat lui Leonard Tuchilatu, Ca o omidă tenace mănâncă sfârșitul/ din trupul lui încă tânăr... și fulgerător moartea îl fură suferinței, absolvind școala morții/ (...) Ca un elev supradotat. (Anticamera). Poeta își duce povara singurătății cu grație, având întipărită adânc în memorie o față tristă a celuia căruia îi trimite noua adresă a ploii...Trei poete, trei destine, trei modalități de transfigurare a realității în planul ficțiunii literare. Fenomen ce valorează prin originalitate și potența creatoare, plasându-se în afara percepției gender și trecând peste limitele timpului și spațiului. Aceasta este poezia feminină: cerebrală, empatică, sensibilă, regeneratoare, tămăduitoare, deci multiaspectuală. |
||||||
|