Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
162 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-05 15:48 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
378.6:78(478-25)(091) (1) |
Высшее образование. Университеты. Академическое обучение (2579) |
Музыка (1809) |
SM ISO690:2012 XENOFONTOV, Ion. Chișinău: orașul celor trei conservatoare. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2023, nr. 3, pp. 75-81. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.59295/DIA.2023.3.10 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Dialogica, revista de studii culturale si literatura | ||||||
Numărul 3 / 2023 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.59295/DIA.2023.3.10 | ||||||
CZU: 378.6:78(478-25)(091) | ||||||
Pag. 75-81 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În studiu se abordează subiectul constituirii și activității celor trei conservatoare în perioada interbelică la Chișinău. Ideea deschiderii unui conservator i-a aparținut compozitorului și dirijorului român George Enescu, după prima sa vizită la Chișinău. Capitala Basarabiei a fost apreciată de către inspectorii de la București ca una cu un înalt potențial muzical. Cadrele didactice de la aceste instituții de învământ muzical erau formate din reprezentanții minorităților naționale, considerent ce a presupus o abordare specială vizavi de aceștia în privința cunoașterii limbii române. Conservatoarele s-au confruntat cu dificultăți materiale, de asigurare logistică și de recunoaștre a statului instituțional, de aceea nu au avut o efervescență de amploare. Instituțiile de învământ muzical au fost o platformă de lansare în lumea artistică a personalităților consacrate. Au fost create catedre de canto, piano, vioară, cello, fanfară teorie, artă dramatică, clase de orchestră, ansambluri, cor, acompaniator și cameral, de operă. În cadrul instituțiilor erau prezentate concerte simfonice, de operă din repertoriul compozitorilor clasici universali însă prioritare erau compozițiile românești. Instituțiile educaționale și culturale au răspuns imperativului identitar al epocii, lansând nume consacrate ale muzicii românești. |
||||||
Cuvinte-cheie Conservatorul „Unirea”, Conservatorul Național din Chișinău, Conservatorul Municipal din Chișinău, cultură artistică, perioada interbelică, Basarabia, “Unirea” Conservatory, National Conservatory of Chișinău, Municipal Conservatory of Chișinău, artistic culture, interwar period, Bessarabia |
||||||
|