Analiza SWOT a procesului inovaţional pe piaţa produselor bancare în Republica Moldova
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
190 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-07 13:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
005.52:005.33:336.71(478) (1)
Процессы управления (301)
Деятельность в сфере управления (431)
Денежное обращение. Банковское дело. Биржи (774)
SM ISO690:2012
PANFIL, Cristina, CRISTAFOVICI, Profira. Analiza SWOT a procesului inovaţional pe piaţa produselor bancare în Republica Moldova . In: Intellectus, 2023, nr. 1, pp. 58-67. ISSN 1810-7079. DOI: https://doi.org/10.56329/1810-7087.23.1.06
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intellectus
Numărul 1 / 2023 / ISSN 1810-7079 /ISSNe 1810-7087

Analiza SWOT a procesului inovaţional pe piaţa produselor bancare în Republica Moldova

SWOT Analysis of the Innovation Process on the Market of Banking Products in the Republic of Moldova

DOI:https://doi.org/10.56329/1810-7087.23.1.06
CZU: 005.52:005.33:336.71(478)

Pag. 58-67

Panfil Cristina1, Cristafovici Profira2
 
1 Institutul Naţional de Cercetări Economice,
2 Academia de Studii Economice din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 iulie 2023


Rezumat

The strategic approach of the management of the innovation process implies choosing from a multitude the most relevant opportunities and threats, which are truly important for the evolution of the banking products market, taking into account the ability of banks to launch profi table innovation activities. The achievement of this objective falls within the SWOT analysis methodology and tools. In order to determine the prospects for innovation on the banking products/services market, the SWOT methodology was adapted to the specifi cs of the banking innovation process. Thus, for the analysis and evaluation of the innovative process on the market of banking products in the Republic of Moldova, the internal and external environments of the innovative banking process were explored. The results of the media exploration served as the basis for the development of a questionnaire with the help of which was conducted a survey among experts - specialists from banks, both in the ICT fi eld, as well as product manager specialists from the back-, head- and front office. The research of experts’ opinions focused on the identifi cation and evaluation of external factors that represent innovation opportunities/threats at the current stage, as well as the evaluation of the innovation potential and resources of banks through the lens of the 6 dimensions of the innovation process, namely: the revenue model, the concept of product/service delivery, customer interaction, delivery channels and delivery organization. Thus, the strengths and weaknesses of the banks were identifi ed and evaluated, which, in interaction with the innovation opportunities and threats, allowed the formulation of strategic innovation directions in the market of banking products.

Demersul strategic al managementului procesului inovaţional presupune selectarea din multitudinea oportunităţilor și ameninţărilor de inovare a celor mai relevante, cu adevărat importante pentru evoluţia pieţei produselor bancare, ţinând seamă de capabilitatea entităţilor bancare de a iniţia activităţi optime (profi tabile) de inovare. Realizarea acestui deziderat se încadrează în metodologia și instrumentele analizei SWOT. În scopul determinării perspectivelor de inovare pe piaţa produselor/ serviciilor bancare, a fost adaptată metodologia SWOT la specifi cul procesului inovaţional bancar. Astfel, pentru analiza și evaluarea procesului inovaţional pe piaţa produselor bancare din Republica Moldova au fost explorate mediile intern și extern al procesului inovaţional bancar. Rezultatele explorării mediilor au stat la baza elaborării unui chestionar cu ajutorul căruia a fost realizat un sondaj în rândul experţilor – specialiști din entităţile bancare de credit: cei în domeniul TIC, precum și specialiști manageri pe produse din back-, head- și front offi ce. Cercetarea opiniilor experţilor s-a axat pe identifi carea și evaluarea factorilor externi care reprezintă oportunităţi/ameninţări de inovare la etapa actuală, precum și evaluarea potenţialului și resurselor de inovare ale băncilor prin prisma celor 6 dimensiuni ale procesului inovaţional, și anume: modelul de venituri, conceptul de prestaţie a produselor/serviciilor, interacţiunea cu clientul, canalele de livrare și organizarea livrării. Astfel, au fost identifi cate și evaluate punctele forte și slabe ale băncilor, care, în interacţiune cu oportunităţile și ameninţările de inovare, au permis formularea direcţiilor strategice de inovare pe piaţa produselor bancare.

Cuvinte-cheie
SWOT analysis, banking sector, bank innovation, development strategies, Competitiveness,

analiza SWOT, sector bancar, inovații bancare, strategii de dezvoltare, competitivitate