Simboluri jungiene în basmele romaneşti
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
382 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-16 12:28
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9:615.851 (6)
Психология (3362)
Физиотерапия. Радиотерапия. Другие терапевтические средства (288)
SM ISO690:2012
MIHAILA, Monica-Lusiana. Simboluri jungiene în basmele romaneşti. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 11, 3-4 decembrie 2020, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2021, Ediția 11, pp. 16-23. ISBN 978-9975-3471-4-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 11, 2021
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
11, Chişinău, Moldova, 3-4 decembrie 2020

Simboluri jungiene în basmele romaneşti

Jungian symbols in romanian fairy tales myths

CZU: 159.9:615.851

Pag. 16-23

Mihaila Monica-Lusiana
 
Universitatea „Petre Andrei”, Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 25 septembrie 2021


Rezumat

Legends and fairy tales are artistic creations that contain symbols and deep analytical meanings, which are transmitted together with the text read or heard. It is a meaningful approach to decipher these archetypal images for the knowledge of the national spirit in which we develop, as well as for the development of new psychotherapeutic techniques that use these literary creations. The ritual formulas of introduction and end of fairy tales have the role of sinking and then extracting the reader from the area of the unconscious and the emotional. Only the activated unconscious can determine a deep understanding, capable of transformation and therapeutic change. The mythical time in which fairy tales take place, that "illud tempus" is in accordance with the Jungian archetypes of the collective unconscious. The classic formula in which the characters are initially presented (a king / emperor with three sons) is found in most Romanian fairy tales, transmitting the predominance of a male archetype in which the soul is missing. The hero's journey inevitably ends with the rediscovery of his soul, which allows him to bring the woman into his life, as a completion and integration of the total being. Only the kindness, empathy, intuition, specifically feminine, that the hero manifests in overcoming obstacles can lead to this masculine-feminine integration. The pit, the interior of the earth, the passage to another world, become symbols of sinking into the depths of the Self, with reference to the meaning of the earth, associated with motherhood, where the hero rebuilds himself. In Harap-Alb, Praslea and the golden apples, as well as in many other Romanian fairy tales we find these symbols. The Oedipu / Electra complex and the psychoanalytic complexes of parents towards their own children, blocking the development of the protagonists, are found in other fairy tales "Salt in dishes", "Aleodor Imparat", which also stylizes the solution through healthy and mature love. The interpretation of fairy tales resembles the interpretation of dreams and can become a source of effective and useful psychotherapeutic intervention in clinical practice.

Miturile, legendele și basmele sunt creații artistice care conțin simboluri și semnificații analitice profunde, care se transmit împreună cu textul lecturat sau audiat. Este un demers plin de sens descifrarea acestor imagini arhetipale pentru cunoașterea spiritului național în care ne dezvoltăm, precum și pentru dezvoltarea unor tehnici psihoterapeutice noi care să utilizeze aceste creații literare. Formulele ritualice de introducere și de final din basme au rolul de a afunda și de a extrage apoi cititorul din zona inconștientului și emoționalului. Doar inconștientul activat poate determina înțelegere la nivel profund, capabil de transformare și schimbare terapeutică.Timpul mitic în care basmele se petrec, acel "illud tempus" este în conformitate cu arhetipurile junghiene ale inconștientului colectiv. Formula clasică în care personajele sunt prezentate inițial (un rege/ împărat cu trei fii) se regăsește în majoritatea basmelor românești, transmițând predominanţa unui arhetip masculin în care anima lipsește. Călătoria eroului se sfârșește inevitabil cu regăsirea animei sale, ceea ce îi permite aducerea în viața sa a femeii, ca și completare și integrare a ființei totale. Doar bunătatea, empatia, intuiția, specific feminine, pe care eroul le manifestă în depășirea obstacolelor pot duce la această integrare masculin- feminin. Groapa, interiorul pământului, trecerea în altă lume, devin simboluri ale afundării în profunzimile Sinelui, cu trimitere la semnificația pământului, asociată maternității, acolo unde eroul se reconstruiește pe sine. În „Harap-Alb”, „Prăslea cel voinic și merele de aur”, „Aleodor Împărat”, „Sarea în bucate” precum și în multe alte basme românești regăsim aceste simboluri.Complexul Oedip/ Electra și complexele psihanalitice ale părinților față de proprii copii, blocante în dezvoltarea protagoniștilor, sunt regăsite în alte basme " Sarea în bucate", "Aleodor Împărat", care stilizează și rezolvarea prin iubire sănătoasă și matură. Interpretarea basmelor se aseamănă cu interpretarea viselor și poate deveni sursă de intervenție psihoterapeutică eficientă și utilă în practică clinică.

Cuvinte-cheie
Jung, archetype, fairy tales, interpretation, psychotherapeutic intervention,

Jung, arhetip, basme, interpretare, simbol