Învățământul la distanță în învățământul superior din Republica Moldova: generalizări și așteptări
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
316 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-26 11:46
SM ISO690:2012
ROMAN, Ruslana. Învățământul la distanță în învățământul superior din Republica Moldova: generalizări și așteptări. In: Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului.: Conferinţa ştiinţifică internaţională dedicată aniversării a 75 ani de învăţământ artistic din Republica Moldova, 25-26 noiembrie 2015, Chişinău. Chişinău: „Grafema Libris” SRL, 2015, pp. 19-20. ISBN 978-9975-52-196-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. 2015
Conferința "Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului"
Chişinău, Moldova, 25-26 noiembrie 2015

Învățământul la distanță în învățământul superior din Republica Moldova: generalizări și așteptări

Distance learning in higher education of Moldova: generalizations and expectations


Pag. 19-20

Roman Ruslana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 16 august 2021


Rezumat

Societatea noastră se confruntă în prezent cu schimbări rapide și profunde: apar produse și servicii noi, cercetările evoluează în direcții neașteptate generând descoperiri care păreau până mai ieri de domeniul imaginarului. Schimbările determinate de evoluția tehnologiilor moderne nu se mai manifestă doar în domeniile pentru care au fost inițial concepute, ci provoacă transformări și în alte zone ale vieții și activității. În această lume în care singurul aspect nemodificat este schimbarea, învățământul trebuie să se integreze și să își adapteze ofertele pentru a veni în sprijinul noii generații, actualizându-și permanent finalitățile și resursele, astfel încât să răspundă noilor provocări și, în același timp, să le ofere subiecților educației deprinderi și instrumente de muncă eficiente. Dacă schimbările în ceea ce privește planurile de învățământ, curriculumul, formele de organizare și toate celelalte aspecte ce țin de resursele materiale sunt relativ ușor de implementat și de controlat, modelarea resurselor umane este un proces mai dificil și de durată. Un exemplu concret al influenței transformărilor tehnice asupra desfășurării procesului instructiv-educativ este acela a impactului tehnologiilor informaționale și comunicării. Deși începuturile au fost timide, acum, în aproape orice instituție de învățământ superior, studenții au la dispoziție computere. În efortul de a pregăti specialiști de o înaltă performanță, universitățile au decurs la diferite strategii, la metode și mijloace dintre cele mai variate. Până nu demult aceste metode și mijloace de instruire erau preponderent ”tradiționale”, adică, bazate, în special, pe comunicarea directă, orală sau scrisă și într-o proporție mai redusă, prin utilizarea unor mijloace tehnice audiovizuale, gen diafilme sau filme, casetofon sau aparat video. În a doua jumătate a secolului trecut, schimbările apărute la nivel mondial au generat noi solicitări față de școală în general și față de universitate în particular, îndeosebi în ceea ce privește satisfacerea cererilor, tot mai mari, de educație. Conform Codului Educației din Republica Moldova (nr.  152 din 17.07.2014) învăţământul superior are drept misiune formarea specialiştilor de înaltă calificare, competitivi pe piaţa naţională şi internaţională a muncii (articolul 75, (2b). Competențele necesare pot fi obținute prin diferite forme de învățământ: cu frecvență, cu frecvență redusă și la distanță. Primele două forme de învățământ ne sunt cunoscute, însă învățământul la distanță este o nouă provocare pentru Republica Moldova, în general, și pentru învățământul artistic superior, în special. Învățământul la distanță a apărut ca urmare a dezvoltării tehnologiilor informaționale. Această formă de învățământ este o oportunitate în plus oferită celor care vor să se formeze continuu. Fiind un proces de instruire care se bazează pe resurse multimedia și care permite uneia sau mai multor persoane să se formeze pornind de la calculatorul propriu, învățământul la distanță este o formă mai modernă și mai flexibilă de educație. Suporturile multimedia pot combina text, grafică, sunet, imagine, animație și resurse video. Este de menționat faptul că învățământul la distanță permite persoanelor angajate în câmpul muncii să depășească barierele ce țin de obligativitatea prezenței fizice la ore, de a întocmi și de a realiza trasee educaționale individuale. În practica mondială învățământul la distanță a devenit o parte integrantă a sistemului de învăţământ. Au fost elaborate concepții și regulamente cu privire la managementul proceselor, materiale didactice, s-au creat soft-uri specializate şi alte materiale care facilitează formarea competenţelor. În Republica Moldova unele instituții superioare de învățământ deja au o oarecare experiență în acest sens. Dar e posibil oare învățământul la distanță pentru instituțiile artistice, unde predomină lecțiile individuale?

Cuvinte-cheie
învăţământ superior, învăţământ la distanţă, Codul Educaţiei, forme de învățământ, tehnologii informaționale,

higher education, distance learning, Education Code, forms of education, information technologies

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Roman, R.</dc:creator>
<dc:date>2015</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>Societatea noastră se confruntă &icirc;n prezent cu schimbări rapide și profunde: apar produse și servicii noi, cercetările evoluează &icirc;n direcții neașteptate gener&acirc;nd descoperiri care păreau p&acirc;nă mai ieri de domeniul imaginarului. Schimbările determinate de evoluția tehnologiilor moderne nu se mai manifestă doar &icirc;n domeniile pentru care au fost inițial concepute, ci provoacă transformări și &icirc;n alte zone ale vieții și activității. &Icirc;n această lume &icirc;n care singurul aspect nemodificat este schimbarea, &icirc;nvățăm&acirc;ntul trebuie să se integreze și să &icirc;și adapteze ofertele pentru a veni &icirc;n sprijinul noii generații, actualiz&acirc;ndu-și permanent finalitățile și resursele, astfel &icirc;nc&acirc;t să răspundă noilor provocări și, &icirc;n același timp, să le ofere subiecților educației deprinderi și instrumente de muncă eficiente. Dacă schimbările &icirc;n ceea ce privește planurile de &icirc;nvățăm&acirc;nt, curriculumul, formele de organizare și toate celelalte aspecte ce țin de resursele materiale sunt relativ ușor de implementat și de controlat, modelarea resurselor umane este un proces mai dificil și de durată. Un exemplu concret al influenței transformărilor tehnice asupra desfășurării procesului instructiv-educativ este acela a impactului tehnologiilor informaționale și comunicării. Deși &icirc;nceputurile au fost timide, acum, &icirc;n aproape orice instituție de &icirc;nvățăm&acirc;nt superior, studenții au la dispoziție computere. &Icirc;n efortul de a pregăti specialiști de o &icirc;naltă performanță, universitățile au decurs la diferite strategii, la metode și mijloace dintre cele mai variate. P&acirc;nă nu demult aceste metode și mijloace de instruire erau preponderent &rdquo;tradiționale&rdquo;, adică, bazate, &icirc;n special, pe comunicarea directă, orală sau scrisă și &icirc;ntr-o proporție mai redusă, prin utilizarea unor mijloace tehnice audiovizuale, gen diafilme sau filme, casetofon sau aparat video. &Icirc;n a doua jumătate a secolului trecut, schimbările apărute la nivel mondial au generat noi solicitări față de școală &icirc;n general și față de universitate &icirc;n particular, &icirc;ndeosebi &icirc;n ceea ce privește satisfacerea cererilor, tot mai mari, de educație. Conform Codului Educației din Republica Moldova (nr.&nbsp; 152 din 17.07.2014) &icirc;nvăţăm&acirc;ntul superior are drept misiune formarea specialiştilor de &icirc;naltă calificare, competitivi pe piaţa naţională şi internaţională a muncii (articolul 75, (2b). Competențele necesare pot fi obținute prin diferite forme de &icirc;nvățăm&acirc;nt: cu frecvență, cu frecvență redusă și la distanță. Primele două forme de &icirc;nvățăm&acirc;nt ne sunt cunoscute, &icirc;nsă &icirc;nvățăm&acirc;ntul la distanță este o nouă provocare pentru Republica Moldova, &icirc;n general, și pentru &icirc;nvățăm&acirc;ntul artistic superior, &icirc;n special. &Icirc;nvățăm&acirc;ntul la distanță a apărut ca urmare a dezvoltării tehnologiilor informaționale. Această formă de &icirc;nvățăm&acirc;nt este o oportunitate &icirc;n plus oferită celor care vor să se formeze continuu. Fiind un proces de instruire care se bazează pe resurse multimedia și care permite uneia sau mai multor persoane să se formeze pornind de la calculatorul propriu, &icirc;nvățăm&acirc;ntul la distanță este o formă mai modernă și mai flexibilă de educație. Suporturile multimedia pot combina text, grafică, sunet, imagine, animație și resurse video. Este de menționat faptul că &icirc;nvățăm&acirc;ntul la distanță permite persoanelor angajate &icirc;n c&acirc;mpul muncii să depășească barierele ce țin de obligativitatea prezenței fizice la ore, de a &icirc;ntocmi și de a realiza trasee educaționale individuale. &Icirc;n practica mondială &icirc;nvățăm&acirc;ntul la distanță a devenit o parte integrantă a sistemului de &icirc;nvăţăm&acirc;nt. Au fost elaborate concepții și regulamente cu privire la managementul proceselor, materiale didactice, s-au creat soft-uri specializate şi alte materiale care facilitează formarea competenţelor. &Icirc;n Republica Moldova unele instituții superioare de &icirc;nvățăm&acirc;nt deja au o oarecare experiență &icirc;n acest sens. Dar e posibil oare &icirc;nvățăm&acirc;ntul la distanță pentru instituțiile artistice, unde predomină lecțiile individuale?</p></dc:description>
<dc:source>Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. () 19-20</dc:source>
<dc:subject>învăţământ superior</dc:subject>
<dc:subject>învăţământ la distanţă</dc:subject>
<dc:subject>Codul Educaţiei</dc:subject>
<dc:subject>forme de învățământ</dc:subject>
<dc:subject>tehnologii informaționale</dc:subject>
<dc:subject>higher education</dc:subject>
<dc:subject>distance learning</dc:subject>
<dc:subject>Education Code</dc:subject>
<dc:subject>forms of education</dc:subject>
<dc:subject>information technologies</dc:subject>
<dc:title>&Icirc;nvățăm&acirc;ntul la distanță &icirc;n &icirc;nvățăm&acirc;ntul superior din Republica Moldova: generalizări și așteptări</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>