Articolul precedent |
Articolul urmator |
519 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-29 14:22 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
371.126 (1) |
Воспитание. Обучение. Образование (14781) |
SM ISO690:2012 VRABIE, Lidia. Deziderate ale formarii profesionale continue a cadrelor didactice. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 148-151. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.2, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 371.126 | ||||||
Pag. 148-151 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Actualmente, Europa tinde spre consolidarea unei societăţi bazate pe cunoaştere, astfel, în consensul teoriei capitalului uman, guvernele sunt invitate ,,să privească formarea cadrelor didactice nu ca pe o cheltuială, ci ca pe o investiţie care poate produce un imens beneficiu – educaţie de calitate pentru toţi” [2, p. 29].Politicile europene în materie de formare profesională prevăd ca toate cadrele didactice, dincolo de rolul lor de transmiţător de cunoştinţe, să fie antrenate în sisteme de dezvoltare profesională, care să asigure „valorificarea nevoilor specifice ale fiecărui elev, dezvoltare a autonomiei elevilor, dobândirea competenţelor-cheie, adaptarea predării la mediile multiculturale; utilizare a noilor tehnologii” [7, p.12].Şi în R. Moldova în ultimii ani s-a intensificat procesul de modernizare a sistemului şi a procesului de formare profesională continuă, în special, a personalului din sistemul de învăţământ general. Asigurarea calităţii proceselor de formare continuă a personalului didactic reprezintă o problemă de maximă complexitate, iar corelarea acestor procese cu prevederile documentelor reglatoare ale domeniului în vigoare este deja un imperativ. Astfel, în 2018 Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a aprobat Standardele de competenţă profesională ale cadrelor didactice [8], document ce reprezintă un sistem de referinţă important pentru autoevaluarea nivelului de performanţă al cadrelor didactice din învăţământul general. Standardele reprezintă cerinţele de bază pe care trebuie să le demonstreze cadrul didactic, mereu deschis şi motivat spre dezvoltare profesională şi atingerea de performanţe superioare.Cercetările în domeniu unanim accentuează ideea că dezvoltarea/perfecţionarea continuă trebuie privită în contextul motivaţiilor profesionale, iar la originile reacţiilor motivaţionale ale fiecărui cadru didactic se află, în primul rând, nevoile sale profesionale. Nevoia este discrepanţa sau diferenţa (distanţa) dintre stadiul actual de dezvoltare al unui grup sau al unei situaţii şi stadiul dorit (posibil de atins); nevoia reflectă existenţa unei probleme care necesită intervenţia, o problemă care trebuie tratată [5, p.87].Nevoia de formare continuă apare atunci când cunoştinţele, competenţele, atitudinile profesorului se dovedesc insuficiente, el resimte o tensiune internă şi face eforturi de a se pune în acord cu sine şi cu lumea [5, p.163]. Această activitate de educaţie permanentă este o reconstrucţie din interior a personalităţii umane, având ca scop echilibrul sinelui cu mediul. În felul acesta, educaţia, ca formă esenţială de adaptare a omului la lume, parcurge câteva trepte: (a) cunoaşterea, explicaţia, asimilarea; (b) aprecierea, valorile, orizontul interior; (c) acţiunea, comportamentul propriu [3, p.476].Tocmai unul dintre principiile de bază ale formării profesionale continue a cadrelor didactice reprezintă valorizarea nevoilor profesionale a cadrelor didactice în construcţia programelor de formare continuă.În acest context, evidenţiem cercetarea realizată de M. Huncă [4], care a stabilit lipsa de corelare între nevoile personale de formare a cadrelor didactice şi cele instituţionale. Autoarea a propus un experiment („Profesionalizarea didactică prin interconexiunea nevoilor personale cu nevoile instituţionale”), care a avut drept obiectiv principal dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice, în conformitate cu noile realităţi sociale, educaţionale şi economice, prin corelarea nevoilor personale cu nevoile instituţiei din care fac parte, cu nevoile beneficiarilor direcţi (elevii) şi cu nevoile beneficiarilor indirecţi ai procesului educaţional (părinţii – reprezentanţi ai comunităţii).Motivarea personalului didactic spre formare continuă presupune şi crearea unei atitudini pozitive faţă de acest proces, dar şi capacitatea de a acţiona în mod autonom.În acest sens, recomandăm: identificarea mecanismelor de motivare a cadrelor didactice pentru formarea profesională continuă; organizarea permanentă şi la necesităţi a activităţilor de identificare a nevoilor profesionale ale cadrelor didactice; diversificarea, flexibilizarea şi echilibrarea ofertelor de formare profesională continuă, pornind de la analiza nevoilor profesionale ale cadrelor didactice; stabilirea de către cadrele didactice a traiectoriei proprii în formarea profesională continuă prin alegerea programelor ce corespund nevoilor de formare continuă; dezvoltarea competenţei de formare/autoformare continua a cadrelor didactice. |
||||||
|