Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2021-06-13 08:15 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
730(478)(092) (12) |
Plastic arts (431) |
![]() MARIAN, Ana. Genul portret, nud şi animalier în viziunea sculptorului Constantin C. Constantinov. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, pp. 130-131. ISBN 978-9975-84-104-7. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 11, 2019 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 730(478)(092) | ||||||
Pag. 130-131 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Printre sculptorii de formaţie sovietică, care s-au consacrat ca artişti plastici sub povara regimului totalitar, dar care au ştiut să deosebească valoarea de non-valoare şi să-şi impună propria lor viziune şi propriul său stil de creaţie, se numără şi sculptorul Constantin C. Constantinov. El s-a născut la 10 februarie 1943 în oraşul Mary, Turkmenistan. În anii 1958–1963 a fost elev la Şcoala Republicană de Pictură I.E. Repin din Chişinău, secţia sculptură, profesor A.F. Maiko. În 1968 a absolvit Şcoala Superioară Industrială de Artă (fosta Stroganov) din Moscova, Secţia Sculptură Monumental-Decorativă, avându-i ca profesori pe S.L. Rabinovici şi S.N. Volkov. Calea sa de creaţie a fost iniţial „tutelată” în perioada sovietică de ideologia penetrantă în sfera esteticului şi ulterior „eliberată” de aceste principii ale realismului socialist, care devin neobligatorii. Ultimele două expoziţii personale ale sculptorului la Chişinău au avut loc în 2006 şi în 2018. Portretul, gen abordat cu măiestrie de sculptor, este pentru el un teritoriu vast şi fructuos pentru a observa, a studia şi a „da în vileag” atât caracteristicile exteriorului, cât şi cele stăruitor ascunse de personaje, cele ce ţin de lumea interioară. Tipizarea, intens promovată de arta lagărului socialist, este completată prin detaliul realist subtil, dar şi elocvent, atotcuprinzător pentru sculptor. Nudurile create de sculptorul Constantin C. Constantinov se caracterizează prin profunzime psihologică, lucru care scoate în evidenţă personalitatea, aspiraţiile, decepţiile personajelor. Detaliul are un rol semnificativ în dezlegarea fabulei, în intuirea „moralei” aduse spre judecata spectatorului. Iar lumea animalelor în interpretarea sculptorului Constantin C. Constantinov este metaforică, simbolică. Figurile de stil sunt prezente în lucrările sale, alături de alte formule proprii elaborate de autor. Astfel, genul portret, nud şi animalier în viziunea sculptorului Constantin C. Constantinov devine important, preţios, asemenea unei valoroase experienţe de viaţă. |
||||||
|