Eugen Lungu, un „model secret”
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
720 8
Ultima descărcare din IBN:
2021-05-05 09:47
SM ISO690:2012
IVASÎŞEN (HARITON), Natalia. Eugen Lungu, un „model secret”. In: Anatol Ciobanu – omul cetăţii limba română. În memoriam: 85 de ani de la naştere: În memoriam: 85 de ani de la naştere, 17 mai 2019, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2019, pp. 322-332. ISBN 978-9975-149-05-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Anatol Ciobanu – omul cetăţii limba română. În memoriam: 85 de ani de la naştere 2019
Simpozionul "Anatol Ciobanu – omul cetăţii limba română"
Chişinău, Moldova, 17 mai 2019

Eugen Lungu, un „model secret”


Pag. 322-332

Ivasîşen (Hariton) Natalia
 
 
 
Disponibil în IBN: 11 martie 2020


Rezumat

Articolul stabilește liniile esențiale de acțiune care pun în evidență autoritatea critică a lui Eugen Lungu, unul dintre cei mai apreciați editori, critici și eseiști autohtoni: descoperirea și promovarea optzeciștilor ca generație capabilă să provoace o schimbare de paradigmă, explorarea domeniului criticii literare și al eseisticii, circumscrierea reflexivă a unor subiecte literare și cvasiliterare, conturarea unor portrete literare/culturale inedite etc. Toate acestea sunt reflectate în textele de întâmpinare la cărțile „noului” val (lumina proprie de Emilian Galaicu-Păun – 1986; Numitorul comun de Eugen Cioclea – 1988; Salonul 33 de Teo Chiriac –1990; calmant pentru alter ego de Ghenadie Nicu – 1992; mișcare browniană de Nicolae Leahu – 1993 ș.a.), în sintezele critice la antologiile Poeți de pe vremea lui Eminescu (1991), Portret de grup. O altă imagine a poeziei basarabene (1995), Eseuri, critică literară (2004) ș.a.; în eseurile cuprinse în raftul cu himere (2004), Spații și oglinzi (2009), Panta lui Sisif (2014), Poetul care a îmbrățișat luna (2014).

The article sets out the essential lines of action that highlight the critical authority of Eugen Lungu, one of the most appreciated local editors, critics, and essayists: the discovery and promotion of the eighths as a generation capable of provoking a paradigm shift, the exploration of literary criticism and essayism, the reflexive circumscription of literary and quasi-literacy topics, the outline of some original literary / cultural portraits, etc. All of this is reflected in the welcome text of the “new” wave books (lumina proprie by Emilian Galaicu-Păun – 1986; Numitorulcomun by Eugen Cioclea – 1988; Salonul 33 by Teo Chiriac –1990; calmantpentru alter ego by GhenadieNicu – 1992; mișcarebrowniană by Nicolae Leahu – 1993 and other), in critical synthesis for anthologiesPoeți de pe vremealuiEminescu (1991), Portret de grup. O altă imagine a poezieibasarabene (1995), Eseuri, criticăliterară(2004) and other; in the essays contained inraftul cu himere (2004),Spațiișioglinzi (2009), PantaluiSisif(2014), Poetul care a îmbrățișatluna (2014).

Cuvinte-cheie
critic literar, autoritate critică, eseist, continuitate, ruptură, generația ‘80,

literary critic, critical authority, essayist, continuity, rupture, 1980s