Câteva particularități ale programului iconografic al naosului bisericii Înălțării a mănăstirii Neamț și poziția ansamblului mural nemțean în arta epocii lui Ștefan cel Mare
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
726 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-02-23 16:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(498):75.04 (1)
History of Romania. Republic of Romania (134)
History of North and Central America (6021)
SM ISO690:2012
DRAGNEV, Emil. Câteva particularități ale programului iconografic al naosului bisericii Înălțării a mănăstirii Neamț și poziția ansamblului mural nemțean în arta epocii lui Ștefan cel Mare. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine: dedicată zilelor europene ale patrimoniului, Ed. 1, 23-24 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Biblioteca Naţională a Republicii Moldova, 2019, Ediția 1, p. 39. ISBN 978-9975-3290-4-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine
Ediția 1, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine"
1, Chişinău, Moldova, 23-24 septembrie 2019

Câteva particularități ale programului iconografic al naosului bisericii Înălțării a mănăstirii Neamț și poziția ansamblului mural nemțean în arta epocii lui Ștefan cel Mare

CZU: 94(498):75.04

Pag. 39-39

Dragnev Emil
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 26 februarie 2020


Rezumat

Biserica Înălțării a mănăstirii Neamț, edificată de Ștefan cel Mare la 1497, a fost pictată la o dată necunoscută, apreciată de cercetători în diapazonul ce se întinde de la anul zidirii, până la domnia lui Petru Rareș inclusiv. ultimele cercetări (E. Cincheza-Buculei), au readus de fapt, cu noi argumente, datarea lui i. D. Ștefănescu, care plasa picturile altarului, naosului și gropniței după 1497, în ultimii ani de domnie a lui Ștefan cel Mare, iar ale pronaosului și pridvorului, în vremea domniei lui Petru Rareș. Din punct de vedere cronologic, fiind situat oricum după 1497, ansamblul picturilor din altar, naos și gropniță (ultima se integrează după surparea în epoca modernă a zidului separator) ar aparține cu siguranță celei de a doua faze ale picturii murale din vremea lui Ștefan cel Mare (limita cronologică între cele două faze o apreciasem undeva între 1493–1495). una dintre particularitățile principale ale programului iconografic al naosului bisericii nemțene se evidențiază anume în raport cu alte biserici din a doua fază (Sf. Gheorghe din Hârlău, Sf. Nicolae din Popăuți-Botoșani, Sf. Nicolae din Dorohoi, Sf. Nicolae din Bălinești și Tăierea Capului Sf. ioan Botezătorul de la Arbore): ciclul Pătimiților este prezentat aici în cadre separate, modalitate ce caracterizează prima fază, și în contrast cu desfășurarea sa în friză neîntreruptă, precum vedem la toate bisericile menționate din a doua fază. Cauza revenirii la această modalitate nu este încă elucidată, dar considerăm că putem schița un răspuns ținând cont de un ansamblu de picturi ștefaniene dispărut, de la Putna, care a constituit cu certitudine un fel de monument princeps al epocii, precum și de legătura genetică ale celor două Lavre moldovenești.