Studiu descriptiv asupra apariţiei şi dezvoltării corporaţiilor în lume şi influenţa acestora pentru mediul antreprenorial din Republica Moldova
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
858 25
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-02 23:58
SM ISO690:2012
PERDELEANU, Margareta. Studiu descriptiv asupra apariţiei şi dezvoltării corporaţiilor în lume şi influenţa acestora pentru mediul antreprenorial din Republica Moldova. In: Integrare prin cercetare si inovare.: Științe sociale, Ed. 1, 8-9 noiembrie 2018, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2018, SS, pp. 20-22.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare si inovare.
SS, 2018
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
1, Chișinău, Moldova, 8-9 noiembrie 2018

Studiu descriptiv asupra apariţiei şi dezvoltării corporaţiilor în lume şi influenţa acestora pentru mediul antreprenorial din Republica Moldova


Pag. 20-22

Perdeleanu Margareta
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 iunie 2019


Rezumat

De unde a apărut termenul de „corporaţie”, cum a evoluat de-a lungul timpului, şi mai ales, care este potenţialul acestuia în Republica Moldova – întrebare care a stat la baza studiului infra. Unele dintre definiţiile pe care le putem găsi la moment pentru termenul „corporaţie” sunt: * Comunitate (organizată prin lege) de persoane exercitând aceeaşi profesie [1]. * Sistem de organizare comerciala [2]. În Evul Mediu, corporaţia apare ca o organizaţie de meseriaşi care este constituită pentru a apăra interesele şi drepturile angajaţilor dintr-un anumit domeniu. În perioada contemporană, o corporaţie reprezintă o grupare de indivizi care pun bani împreună pentru a realiza un anumit obiectiv, de obicei, major. Aceşti bani, sub formă de acţiuni, sunt folosiţi pentru a cumpăra utilaje, a duce  cercetări, pentru a fabrica, a vinde şi pentru suportul după vânzări (service). Doar în aşa mod se pot fabrica maşini, avioane, utilaje industriale etc. Altfel spus, e o metodă de a „colectiviza” investiţiile pentru a obţine capital. Corporaţiile mai sunt cunoscute sub diverse nume, toate persoane juridice cu statut bine definit: SA (societate pe acţiuni), SNC (societate în nume colectiv), cooperativă de întreprinzător, companie pe acţiuni, societate anonimă, AG (Aktien Geseltschaft), Limited Company, Ltd. etc.[3]. Motivaţia e simplă. Un individ singur nu va fi capabil, sau va putea foarte greu să creeze un avion sau un automobil, dar, prin puterea şi talentul unei corporaţii, unde există elementul forţei de asociere, aceasta se implementează mai uşor şi mai calitativ. Organizaţiile din întreaga lume se confruntă zilnic cu schimbări majore în domeniul de activitate, modul de lucru şi motivaţie. Oamenii de succes din secolul XXI sunt cei care sunt deschişi spre învăţare şi motivaţi să adune noi calităţi şi competenţe. Dar, pe cât aceasta este o responsabilitate personală, corporaţiile au un rol crucial în crearea noilor lideri. Aceasta poate să nu fie o sarcină simplă, dar dezvoltarea continuă a personalului este foarte importantă pentru o organizaţie în contextul dezvoltării continue şi a aplicării tehnologiilor de ultimă generaţie din domeniul său [4]. Prin anii 80 ai secolului XX, analiştii economici prognozau că în secolul XXI nu guvernele vor fi cele care vor conduce lumea, ci corporaţiile. La moment, aceste preziceri încă nu sunt în totalitate îndeplinite, dar se observă o tendinţă de influenţă a asociaţiilor profesionale de a depune presiuni asupra statului în vederea soluţionării anumitor probleme cu care se confruntă anumite domenii. În Republica Moldova, exemple de corporaţii putem numi întreprinderile cu număr mare de angajaţi, asociaţiile create pe baza domeniilor de activitate, clusterele, care chiar dacă legislaţia încă nu le-a recunoscut de 100% încearcă să-şi facă loc pe piaţă, să creeze legături între pilonii principali (cercetareproducţie-administraţie publică).