Canalele de transmisie a efectelor globalizării
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
739 21
Ultima descărcare din IBN:
2022-06-18 14:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
339.9+327 (2)
International economy generally. International economic relations. Global economy (437)
International relations. World, global politics. International affairs. Foreign policy (1444)
SM ISO690:2012
IOAN-FRANC, Valeriu, POP, Napoleon. Canalele de transmisie a efectelor globalizării. In: Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii, 22-23 septembrie 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Departamentul Editorial-Poligrafic al ASEM, 2017, Vol.1, pp. 9-23. ISBN 978-9975-75-893-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii
Vol.1, 2017
Conferința "Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii"
Chișinău, Moldova, 22-23 septembrie 2017

Canalele de transmisie a efectelor globalizării

CZU: 339.9+327

Pag. 9-23

Ioan-Franc Valeriu1, Pop Napoleon2
 
1 Institutul de Prognoză Economică –Institutul Naţional de Cercetări Economice „Costin C. Kiriţescu”,
2 Institutul de Economie Mondială
 
 
Disponibil în IBN: 19 aprilie 2018


Rezumat

În teoria economică şi argumentarea practică, impactul unor decizii, denumite impuls, trebuie să ajungă la ţinta considerată a fi influenţată în propriile ei decizii subsecvente. Metaforic vorbind, ar trebui să avem imaginea unei scări pe care o bilă cade din treaptă în treaptă, cu temerea celui care i-a dat drumul că ea fie rămâne întreagă, fie se sparge. Decidentul iniţial speră că cei aşezaţi pe diferite trepte, cu competenţe de a decide, vor „consuma” din energia bilei lansate, astfel încât, la căderea de pe ultima treaptă, aceasta să fie suficient de amortizată încât să rămână întreagă. O astfel de metaforă a funcţionării unui canal de transmisie sugerează că impulsul iniţial a parcurs canalul de transmisie până la capătul lui cu întreaga lui forţă (100%) iniţială. Practica demonstrează că recurgerea la noţiunea de canal de transmisie a unui impuls sui generis are nu numai rolul de a configura natura impulsului (monetar, fiscal etc.), ci şi caracteristicile acestuia, care diminuează forţa transmisiei impulsului iniţial, ca urmare a modului în care decidentul de la capătul respectivului canal va valorifica cum se cuvine acel impuls. Efectele globalizării au la baza cauzalităţii lor decizii complexe, instituţionale şi/sau ale indivizilor, ale căror urmări se văd, la nivel planetar, cu diferite intensităţi. Evident, forţa acestor decizii, privite ca impuls, ajunge la nivelul actorilor globalizării, inclusiv al României, prin canale de transmisie. În această idee vom trata efectele globalizării asupra României, cu menţionarea reactivităţii sau implicării acesteia în valorificarea „impulsului globalizării”, descompus în oportunităţi, provocări şi riscuri.