Painea in „textul” ritualului de naștere găgăuz
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
1164 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-27 11:36
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
392.1(=512.165)(478) (2)
Customs, manners, usage in private life (272)
SM ISO690:2012
SOROCEANU, Evdochia. Painea in „textul” ritualului de naștere găgăuz. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, pp. 82-83. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Painea in „textul” ritualului de naștere găgăuz

CZU: 392.1(=512.165)(478)

Pag. 82-83

Soroceanu Evdochia
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2018



Teza

In ritualurile de naştere, painea (sau făina, boabele de grau) ocupă un loc special. Painea insoţeşte omul chiar de la inceputul vieţii, ea simbolizează soarta, inceputul căii vieţii, viitorul noroc (kısmet), sănătatea şi bunăstarea. Primele ritualuri cu paine se leagă de momentul naşterii copilului. Potrivit informaţiilor lui V. A. Moşcov, după naşterea copilului moaşa trecea peste buricul nou-născutului cu o bucată de paine – „pentru ca el să iubească painea”. Aici pe primul loc apare metafora „paine–viaţă”. Indată după apariţia copilului pe lume se coace turta (Panaya pitası), destinată ca dar Maicii Domnului, patroana femeilor insărcinate şi protectoarea nou-născuţilor. Conform credinţelor populare, copilul de la naştere este inzestrat cu soartă, destinul propriu, care ii este prezis de fiinţe mitice de gen feminin (dizca babusu, lufusniţa). Pentru a le imblanzi, in primele trei zile după naştere la capul copilului noaptea se pune paine, sare şi o monedă (magia apotropaică). După trei zile de la naşterea copilului se desfăşoară ceremonia „pita” – primul din şase ritualuri de iniţiere, scopul căruia este primirea nou-născutului in societate in calitate de membru cu drepturi depline. Atributul principal al sărbătorii este turta pita (bulg.: пита – paine, turtă). Intr-un şir de sate, ceremoniile se desfăşoară de două ori şi se numesc kucuk pita (ceremonie mică, intr-un cerc familial restrans) şi buuk pita (ceremonie mare).Turta sacrală este unsă cu miere, ruptă in bucăţi şi impărţită tuturor celor prezenţi (redistribuirea destinului şi fericirii). Astfel de ritualuri sunt cunoscute şi la alte popoare balcanice, ce permite atribuirea ritualismului de naştere a găgăuzilor la „textul” balcanic de naştere.