Arhetipul răului în povestea „Dănilă Prepeleac” şi „Povestea lui Stan Păţitul” de Ion Creangă
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1212 36
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-15 17:07
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-34.09 (19)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2089)
SM ISO690:2012
IVANOV, Constantin. Arhetipul răului în povestea „Dănilă Prepeleac” şi „Povestea lui Stan Păţitul” de Ion Creangă. In: Philologia, 2017, nr. 5-6(293-294), pp. 73-80. ISSN 1857-4300.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Philologia
Numărul 5-6(293-294) / 2017 / ISSN 1857-4300 /ISSNe 2587-3717

Arhetipul răului în povestea „Dănilă Prepeleac” şi „Povestea lui Stan Păţitul” de Ion Creangă

The archetype of evil in „Dănilă Prepeleac” and „Povestea lui Stan Păţitul” by Ion Creangă

CZU: 821.135.1-34.09

Pag. 73-80

Ivanov Constantin
 
Institutul de Filologie al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 5 ianuarie 2018


Rezumat

Imaginarul demonic care ar fi trebuit să inspire spaima şi groaza este tratat în naraţiunea crengiană cu umor şi devine un instrument de cunoaştere şi de punere în valoare a unor arhetipuri fixate în imaginarul colectiv. Contrapunerea celor două tipuri fundamentale de putere ale lumii, constructive şi distructive, delimitează prin personajele crengiene sfera de interferenţă a binelui cu răul. Evenimentele şi faptele neverosimile, la fel ca şi necuratul, demonicul, satanicul nu stârnesc spaimă şi repulsie, ci doar mirare din partea acestora, atribuindu-i astfel o alură ludică diavolului. Punând alături personajul crengian cu funcţie de reconciliere şi anihilare a răului alături de modelul arhetipal al celui de al doilea Adam, identificăm un model de interpretare a poveştilor lui Ion Creangă. Astfel, „Dănilă Prepeleac” şi „Povestea lui Stan Păţitul” devin în imaginarul literar reprezentări arhetipale, un instrument prin care răul poate fi învins.

The demonic imaginary, which should have inspired the fear and the terror, it is being treated in the narrative of Ion Creangă with humor and becomes an instrument of knowledge and value of some fixed archetypes in the collective imaginary. The contraposition of those two fundamental types of world power, constructive and destructive, delimits by the Creangă characters the interference sphere of good with evil. The unbelievable facts and events, like devil, demonic, satanic do not create terror and repulsion, but only surprise, attributing in this way a playful side to the devil. Putting together the Creangă character with the reconciliation and annihilation functions of evil and the archetype model of the second Adam, we identify a model of interpretation of Ion Creangă’s stories. In this way, „Dănilă Prepeleac” and „Povestea lui Stan Păţitul” become, in the literary imaginary archetypal representations, an instrument by which the evil can be defeated.

Cuvinte-cheie
demonic, arhetip, imaginar, religiozitate,

reprezentări arhetipale, expresia răului, primordial.

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Ivanov, C.S.</creatorName>
<affiliation>Institutul de Filologie al AŞM, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Arhetipul răului &icirc;n povestea &bdquo;Dănilă Prepeleac&rdquo; şi &bdquo;Povestea lui Stan Păţitul&rdquo; de Ion Creangă</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2017</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISSN' relationType='IsPartOf'>1857-4300</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject>demonic</subject>
<subject>arhetip</subject>
<subject>reprezentări arhetipale</subject>
<subject>imaginar</subject>
<subject>expresia răului</subject>
<subject>religiozitate</subject>
<subject>primordial.</subject>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>821.135.1-34.09</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2017-12-21</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Journal article</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Imaginarul demonic care ar fi trebuit să inspire spaima şi groaza este tratat &icirc;n naraţiunea crengiană cu umor şi devine un instrument de cunoaştere şi de punere &icirc;n valoare a unor arhetipuri fixate &icirc;n imaginarul colectiv. Contrapunerea celor două tipuri fundamentale de putere ale lumii, constructive şi distructive, delimitează prin personajele crengiene sfera de interferenţă a binelui cu răul. Evenimentele şi faptele neverosimile, la fel ca şi necuratul, demonicul, satanicul nu st&acirc;rnesc spaimă şi repulsie, ci doar mirare din partea acestora, atribuindu-i astfel o alură ludică diavolului. Pun&acirc;nd alături personajul crengian cu funcţie de reconciliere şi anihilare a răului alături de modelul arhetipal al celui de al doilea Adam, identificăm un model de interpretare a poveştilor lui Ion Creangă. Astfel, &bdquo;Dănilă Prepeleac&rdquo; şi &bdquo;Povestea lui Stan Păţitul&rdquo; devin &icirc;n imaginarul literar reprezentări arhetipale, un instrument prin care răul poate fi &icirc;nvins.</p></description>
<description xml:lang='en' descriptionType='Abstract'><p>The demonic imaginary, which should have inspired the fear and the terror, it is being treated in the narrative of Ion Creangă with humor and becomes an instrument of knowledge and value of some fixed archetypes in the collective imaginary. The contraposition of those two fundamental types of world power, constructive and destructive, delimits by the Creangă characters the interference sphere of good with evil. The unbelievable facts and events, like devil, demonic, satanic do not create terror and repulsion, but only surprise, attributing in this way a playful side to the devil. Putting together the Creangă character with the reconciliation and annihilation functions of evil and the archetype model of the second Adam, we identify a model of interpretation of Ion Creangă&rsquo;s stories. In this way, &bdquo;Dănilă Prepeleac&rdquo; and &bdquo;Povestea lui Stan Păţitul&rdquo; become, in the literary imaginary archetypal representations, an instrument by which the evil can be defeated.</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>