Aspecte actuale ale soluţionării clauzelor abuzive din contractele bancare de creditare
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
723 29
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 16:52
SM ISO690:2012
TIRLEA, Mariana-Rodica. Aspecte actuale ale soluţionării clauzelor abuzive din contractele bancare de creditare. In: Creşterea economică în condiţiile globalizării: : modele de dezvoltare durabilă, 12-13 octombrie 2017, Chișinău. Chisinau, Moldova: Complexul Editorial INCE, 2017, Ediția 12, Vol.2, pp. 60-64. ISBN 978-9975-3171-2-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Creşterea economică în condiţiile globalizării
Ediția 12, Vol.2, 2017
Conferința "Creşterea economică în condiţiile globalizării"
Chișinău, Moldova, 12-13 octombrie 2017

Aspecte actuale ale soluţionării clauzelor abuzive din contractele bancare de creditare

JEL: G21, E50, E51, E59, D18

Pag. 60-64

Tirlea Mariana-Rodica
 
Universitatea Creştină „Dimitrie Cantemir“
 
 
Disponibil în IBN: 17 noiembrie 2017


Rezumat

Scopul oricărei societăţi bancare este obţinerea de profit. În cadrul serviciilor financiare bancare creditul are o pondere mare. Operaţiunile de creditare au la bază contractele bancare de creditare, în care sunt prevăzute aspecte legate de părţile contractante cu privire la obiectul contractului concretizat în volumul creditului, preţul creditului reprezentat de dobânda bancară şi comisioanele bancare şi perioada de acordare. Acordarea efectivă a creditelor presupune evaluarea corectă a capacităţii de plată a clientului din perspectiva cunoaşterii clientului a posibilităţii sale de garantare a creditului, de rambursare şi utilizare a creditului pe destinaţia pentru care a fost acordat de către bancă. Obligaţiile privind respectarea clauzelor revin nu numai cientilor, dar şi băncilor cu respectarea reglementărilor impuse de către Banca Naţională a Românei pe de o parte şi normele şi procedurile interne ale băncii, pe de alta parte, cu privire la respectarea prevederilor prudenţiale de risc. Uneori aceste clauze s-au dovedit a fi încălcate transformându-se în clauze abuzive pentru clienţii băncilor ajungându-se cu acţiuni împotriva acestora în înstanţă. Prezentăm din practica actuală procedura de soluţionare a clauzelor abuzive.  

The purpose of any banking company is to obtain profit. In financial banking, credit has a large share. The lending operations are based on bank lending contracts, which provide for aspects related to the contracting parties regarding the subject matter of the contract, the credit price of bank interest and bank fees and the grant period. The actual provision of credits involves the correct assessment of the client's ability to pay from the perspective of customer knowledge of its credit guarantee, reimbursement and credit facility on the destination for which it has been granted by the bank. Compliance with the clauses rests not only with the banks but also with the banks in compliance with the regulations imposed by the National Bank of Romania on the one hand and the internal rules and procedures of the bank on the other hand, regarding compliance with prudential risk provisions. Sometimes these clauses have proven to be infringing by turning into abusive clauses for bank customers by taking action against them in court. We present the procedure for resolving abusive clauses from the current practice.

Cuvinte-cheie
consumator, rata dobânzii, clauze abuzive,

credit,

dobânda bancară, comisioane bancare, instituţii abilitate pentru protecţia consumatorilor