Derapând prin istorie. discurs identitar, cinema şi ideologie în România comunistă
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
785 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-25 22:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94:070(498) (2)
General history (525)
Newspapers. The Press. Journalism (561)
SM ISO690:2012
MOISA, Gabriel. Derapând prin istorie. discurs identitar, cinema şi ideologie în România comunistă. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2017, nr. 4(104), pp. 135-144. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 4(104) / 2017 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Derapând prin istorie. discurs identitar, cinema şi ideologie în România comunistă
CZU: 94:070(498)

Pag. 135-144

Moisa Gabriel
 
Universitatea din Oradea
 
 
Disponibil în IBN: 14 august 2017


Rezumat

Dezvoltarea cinematografiei şi a televiziunii într-un moment în care întraga viaţa socială era extrem de controlată transformă inclusiv filmul istoric într-o sursă documentară, chiar dacă deseori discutabilă în ceea ce privește prezentarea adevărului. Propaganda totalitară a generat o distorsionare extremă a acestui tip de sursă istorică. În peisajul cinemato-grafic românesc, cu foarte puține excepții, producțiile de film și de televiziune au distorsionat în diferite grade realitățile prezentate. În România, ca şi în alte state totalitare, atât producţiile de ficţiune, cât şi cele documentare pot fi folosite ca sursă istorică pentru reconstituirea trecutului, dar numai în anumite condiții. De fapt, urmârind filmul istoric produs în România în anii regimului communist, putem constata cele mai fine accente ale cenzurii existente în România vremii. Studiul urmăreşte câteva accente ideologice surprinse în evoluţia filmului istoric românesc în timpul regimului co-munist, o perioadă extrem de interesantă şi adesea favorabilă pentru această categorie de filme. Ceea ce se poate constata este existenţa unui teribil control politic şi ideologic în contextul în care rezultatul trebuia să reflecte punctul de vedere oficial asupra trecutului. Noile realități românești favorizate de evenimentele din 23 august 1944 au avut consecințe negative asupra cinematografiei românești. Împreună cu alte zone din viața românească, cinematografia a suferit mai multe transformări pentru a se con-forma noii fizionomii a României.

The development of the cinema and television at a time when all social dimensions were severely controlled turns the film into a historical source, often questionable in terms of presenting the truth. The totalitarian propaganda did nothing but to distort to the extreme this type of historical source and to render it unusable. With very few exceptions, film and television productions distorted in varying degrees the presented realities. In Romania, as in other totalitarian states, both fiction and the documentary films were used as a historical source only on certain conditions. In fact, observing the film production, one can see how they were marked by the evolution of the regime’s censorship and political emphasis. Next we shall try to follow the evolution of the Romanian historical film during the communist regime, an extremely interesting and often favourable period for this category of films, through the ideological intrusion of the communist regime in this area and the way the communist regime interfered in this type of film production. The new Romanian new realities favoured by the events of 23 August, 1944 had negative consequences on the Romanian cinema. Along with other areas of the Romanian life, the cinema underwent several transformations as to comply with Romania’s new physiognomy.

Cuvinte-cheie
cinema,

propaganda, ideologie, istorie, comunism