Conflictele şi agresivitatea în instituţiile de învăţământ preşcolar, din perspectiva de gen
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
26 0
SM ISO690:2012
PETREA, Mioara-Daniela. Conflictele şi agresivitatea în instituţiile de învăţământ preşcolar, din perspectiva de gen. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 8, 8-9 februarie 2024, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2024, Ediția 9, p. 244. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 9, 2024
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
8, Chişinău, Moldova, 8-9 februarie 2024

Conflictele şi agresivitatea în instituţiile de învăţământ preşcolar, din perspectiva de gen


Pag. 244-244

Petrea Mioara-Daniela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 17 mai 2024


Rezumat

Conflictele au apărut încă din cele mai vechi timpuri, ca urmare a interacţiunii umane. În Dicţionarul Explicativ al Limbii Române, conflictul este abordat sub patru aspecte, ca o neînţelegere, ciocnire între două sau mai multe persoane, grupuri, ca un dezacord, antagonism, ceartă, discuţie violentă, diferend, ca o stare de tensiune şi de dezechilibru ca urmare a presiunii de orientare a unei persoane supuse simultan unor tendinţe opuse şi egale, ca o treapta acută în evoluţia contradicţiilor antagoniste, sau ca opoziţie, luptă între personaje sau între personaje şi societate. M. Vlăsceanu defineşte conflictul ca o formă de opoziţie centrată pe adversar, bazată pe incompatibilitatea scopurilor, intenţiilor şi a valorilor părţilor oponente, pe când L.A. Coser priveşte conflictul ca pe o formă de socializare. El subliniază faptul că un grup nu poate fi complet armonios; formarea grupurilor este un rezultat atât al asocierii, cât şi al disocierii, astfel încât atât conflictul, cât şi cooperarea servesc ca şi funcţii sociale. Un anumit grad de conflictualitate este un element esenţial în formarea grupurilor. Fiind un grup omogen, conflictele şi-au făcut apariţia şi în instituţiile de învăţământ preşcolar, de la grupa mică, continuând cu următoarele trepte de învăţământ. La început conflictele iau naştere din nevoia de socializare, din nevoia de afirmare, nevoia de auto-nomie (independenţă, nevoia de afirmare în sala de grupă), nevoia de autorealizare (dorinţa de a atinge propriile interese prin încălcarea intereselor altor copii), nevoia de autoapărare (dorinţa de a se proteja de comportamentele mai puţin plăcute a celor din jur). Comportamentele care stau la baza conflictelor dintre preşcolari, pot fi agresive şi se manifestă prin îmbrânceli, lovire, trântire, imitare, tras de păr, imitare, ironizare, ton ridicat. Aceste comportamente, apar datorită intervenţiei factorilor de risc, în viaţa preşcolarului. În concluzie, conflictele şi agresivitatea sunt influenţate de perspectiva de gen, iar cadrele didactice au un rol important, chiar hotărâtor în diminuarea comportamentelor agresive şi a rezolvării conflictelor în sala de grupă, ţinând cont de problematica de gen.